Drogy
Mirka
Dobrý den, asi před dvěma měsíci, jsme zjistili, že dcera užívá pervitin. Vždy byla hubená, málo ji vidíme, je dospělá, pracuje, když jsme ji naposled viděli, vysvětlila nám své zhubnutí tím, že má velký schon v práci, problemi doma s přítelem, samozřejmě nás drogy napadli, ale říkali jsme si, v pubertě nic neprovadela, je jí 20,proc by začínala teď? Uvěřili jsme ji, asi po týdnu, nám zavolala její vedoucí z práce,že se dcera chová divně a jaké má podezření. Udělali jsme test na drogy, byl pozitivní, přiznala se, že půl roku užívá pervitin a to nejméně 3x týdně, první dva týdny, po našem zjištění, jsme ji pravidelně dělali testy, které byli v pořádku, začali mizet ošklivé strupy v obličeji, přibrala 4 kg. Pak se začala vymlouvat, odjíždět kamarádce, když ji dozeneme, test si udělat nechá a je negativní, myslím si, že se vrátí a nechá nás ho udělat, jen když ví že bude negativní. V tuto chvíli, zase zhubla, váží 38 kg, měří 165 cm, je samý pupen, strup, tvrdí, že nemůže, mocit, ani na stolici, psichicky je to strašně, chvíli brečí, vzteka se, lze, nepamatuje si co říká, zkace od tématu k tématu, nevím, nechci být nespravedliva, protože od té doby žádný test nevyšel pozitivně, ale už jen její nálady, zase zhubnutí, víc podle strupu v obličeji,su myslím že pořád bere a test nechá udělat když se jí to hodí. Jak máme dospělého člověka, donutit k léčbě, nebo aby nebrala. Může mít tyto příznaky i když nebere? Její tělo je před kolabsem, Pomoc rodinny odmítá, jediné na co jí ještě trošku dostáváme, je to ze se i ona sama děsí sebe. Bojím se o ní a nevím co dělat, Poraďte prosím

Odpověděl: Amrit Sen
Mirko, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaše obavy a starost o dceru, jsou na místě. S drogami se dá začít v každém věku, tím spíš ve 20 letech.
Asi tušíte, že léčba z donucení nemívá valnou šanci na úspěch, to ale velmi předbíhám.
Děje se Vám to, co dobře známe, tedy že rodiče mylně očekávají, že situaci testováním vyřeší.
Opak bývá pravdou, většinou nevědí, co si s výsledkem, nebo výsledky počít.
I v případě, že mají představu, nebo konkrétnější plán, který ne vždy bývá šťastný, nedokážou ho realizovat a pokračují v chybně volené podpoře uživatele, nebo závislého potomka, čímž mu umožňují jeho setrvávání v užívání, nebo, byť s nejlepšími úmysly, podporují jeho propad do ještě hlubší závislosti a dezintegrace, připravují ho o možná poslední důvody, motivaci k tomu, aby něco měnil.
Znamená to, že dokud touha po změně životního stylu nevzejde z Vaší dcery, podpořená konkrétními kroky k úzdravě, nejlépe kontaktu s odborníky, nebo svépomocným společenstvím uzdravujících se a uzdravených závislých, můžete se Vy i zbytek světa svléci z kůže a rozkrájet se na kousíčky, ale nezmění se nic.
Existují možnosti, jak se lze pokusit podpořit motivaci uživatele drog, v případě Vaší dcery, obávám se závislého, k pozitivním změnám.
Internetové poradenství má své limity. Předpokládám, že Vy i rodina stojíte o informace, jak nato. Také, jak v tak náročné situaci najít užitečnou polohu, tedy nejen vůči dceři, ale především pro sebe, protože trápení, zoufalství a bezmoc, kterými možná procházíte, může být zničující.
Doporučuji Vám tedy zavolat do nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné poradenství a další služby rodinným příslušníkům a blízkým uživatelů návykových látek a domluvit si termín schůzky, není nad osobní pohovor.
Při něm, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit. Co užitečného můžete pro dceru, rodinu i sebe podniknout.
Kdo nedokáže pomoci sobě, těžko může být prospěšný někomu jinému, v souvislosti s potomkem, užívajícím drogy, to platí trojnásob.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na adiktologické ambulantní programy, AT poradny a kontaktní centra, která pracují s rodiči uživatelů, obratem pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba.html
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/testovani-na-pritomnost-drog.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, kontaktujte naši specializovanou bezplatnou Poradnu pro rodiče:
Poradna pro rodiče PPR SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Provozní hodiny:
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Netuším, jaké jsou vztahy ve Vašem zázemí, jestli se máte s kým trápení sdílet a o koho se opřít, rozhodně nezůstávejte v tíze situace sama. Myslete na sebe, protože tím, kdo v tomto čase potřebuje podporu a pomoc, jste především Vy.
Rozhovor s odborníky Vám uleví, dozvíte se, jak s dcerou komunikovat a jak ošetřit Váš život, ku prospěchu vlastnímu i všech. Můžete si sjednat průběžnější schůzky, budete pevnější v kramflecích a budete vědět, jak jednat a reagovat v situacích, které přinese nejbližší čas.
Budeme rádi, když se ozvete, jak Vám je, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji vše dobré, držím palce Vám, dceři i rodině,
poklidný víkend, Amrit Sen.