darovani krve
minimi
Dobrý den, ráda bych poprvé darovala krev. Neužívala jsem ani neužívam dlouhodobě drogy, nekouřila jsem ani nekouřím, nepiju alkohol... když tak jen v malém množství příležitostně, nic okázalého. Ovšem před několika měsíci jsem na jednom večírku jednou skusila marihuanu a bohužel nevědome jsem taky v tom období užila jednu asi menší dávku extáze... nedělala jsem jinak nic nepatřičnýho pod vlyvem, teda žádný rizikový sex nebo tak něco...a ani účinek drog mně nějak neučaroval, den po extázi jsem byla hodně náladová, ale pak se to rychle srovnalo...byl to prostě jen blbý úlet.. hodně mně to mrzí a chci se zeptat, jestli dárcovstvým krve mužu vlastně ješte pomoct jiným lidem a ne uškodit... a po jaký době od užití je to opravdu ok. možná je moje obava zbytečná, protože nedošlo k užití drog do žíly nebo svalu.. a vím, že se mužu zeptat i na transfúzní stanici, ale ať tam nejedu zcela zbytečně ...děkuju mockrát..

Odpověděl: Amrit Sen
Minimi, zdravím Vás,
díky za důvěru. Ohledně možné škodlivosti, respektive vhodného/nevhodného dárcovství krve, nesejde tolik na tom, jakým způsobem jste drogy užila. Záleží na tom, jestli jste zdravá, a jestli Vám drogy v organizmu ještě "kolují/nekolují".
Pokud jste drogy užila naposledy před měsícem, pak, tedy pokud jste zdravá, měl by být Váš organizmus od návykových látek "čistý" a není čeho se bát.
Přikládám přehled o detekovatelnosti u nás nejběžněji užívaných drog, s časy, dobou, kdy by měl být člověk, který drogu/y užil, "čistý".
Přítomnost drog se většinou, v závislosti na druhu testu, ale zejména na frekvenci užívání, množství a kvalitě drogy, také na metabolismu každého testovaného, detekuje zhruba v těchto časových úsecích:
Marihuana (THC)
- detekce z moči 1 - 30 dní, výjimečně déle, v závislosti na intenzitě předchozího užívání, při občasném užívání se testy negativizují cca do 14 dní
- detekce z krve do 14 dní, při občasném užívání se testy negativizují cca do 10 dní
- detekce ze slin, obdobná, jako z krve
Extáze (MDMA)
- detekce z moči max 14 dní, při občasném užívání se testy negativizují cca do týdne
- detekce z krve 1 - 3 dny
- detekce ze slin 1 - 3 dny
Pervitin
- detekce z moči 3 - 21 dní, v závislosti na intenzitě předchozího užívání, při občasném užívání se testy negativizují cca do týdne
- detekce z krve 1 - 3 dny
- detekce ze slin 1 - 3 dny
Kokain
- detekce z moči do 12 - 24 hodin
- detekce z krve do 24 hodin, v závislosti na intenzitě předchozího užívání
- detekce ze slin je obdobná, jako z krve
Heroin a další opiáty
- detekce z moči 2 - 3 dny
- detekce z krve 1 - 2 dny, v závislosti na intenzitě předchozího užívání. Některé opioidy, např. Metadon, mohou být detekovány až 6 dní od užití
- detekce ze slin, obdobná, jako z krve
Benzodiazepiny
- detekce záleží na vylučovacím poločasu. U krátce působících lze látku detekovat po několika dnech. Dlouhodobě působící Diazepam a některé další benzodiazepiny jsou detekovatelné až 3 týdny, vzácně déle.
- detekce ze slin, obdobná, jako z krve
LSD, psylocybin, psylocin a další halucinogeny
- detekce z moči 1 - 3 dny, při intenzivnějším užívání až 5 dní od posledního užití
- detekce z krve 1 den
- detekce ze slin je obdobná, jako z krve, ale velmi obtížná
Stačí takto?
Přeji Vám vše dobré, buďte na sebe opatrná.
Hezký zbytek Velikonoc, Amrit Sen.