Přítel kouří marihuanu a já také
Holka
Dobrý den, je mi 21 let a 5 let kouřím marihuanu.Drive jsem kouřila jen příležitostně, ale od té doby, co jsem s tímto přítelem,kouřím marihuanu skoro každý den. Bohužel u mě marihuana vyvolává deprese, prokrastinuji a nedělám to,co bych chtěla. I přesto jsem úspěšně udělala maturitu a ve studiu pokračuji. Před 3 měsíci jsem dojala vydržet bez marihuany měsíc a vím, že veškeré mé problémy vyřeší přestat kouřit marihuanu. Bohužel jsem do toho znovu spadla,protože mi přítel marihuanu nabídl a já od té doby kouřím opět každý den. S přítelem si rozumíme,ale s marihuanou přestat nechce, když řekne že ano, vím že je to kvůli mě a že stejně nepřestane. Rozcházet se nechci, myslíte že mám šanci přestat, ikdyz vím, že kdykoliv budu chtít ,přítel má marihuanu k dispozici?... Ten měsíc kdy jsem nehulila mi ale přišlo,že sme se s přítelem vzdálili, on byl zhulený,nic neřešil, ale já byla střízlivá a snažila jsem s věci řešit a z jeho pohledu jsem vypadala jako ustaraná ženská co všechno řeší. Po vikendu zkusím s marihuanou opět přestat, ale nejtěžší pro mě je vědomí,že přítel nepřestane a chce hulit nadále.comam dělat?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Holko,
předně vás chci ujistit, že vaše emailová adrese se nikde na veřejné části webu neobjeví. Slouží pouze pro zaslání upomínky, že bylo na dotaz odpovězeno. Pokud byste se na nás obracela v budoucnu, můžete k položení dotazu využít možnosti skrytého dotazu (většinou ho pak tazatel celý svěří do části "skrytá poznámka", dotaz i odpověď je pak přístupný pouze vám.
A nyní již k vaší otázce.
Ptáte se, jestli je reálné, abyste zvládal nehulit, zatímco partner v hulení bude i nadále pokračovat a tím pádem budete mít marihuanu de facto kdykoli k dispozici, nemluvě o tom, že být přítomný konzumaci marihuany pokud s ní sám chci přestat, situaci často přeci jenom komplikuje.
Bohužel neumím předpovídat budoucnost. Nicméně situace, ve které se momentálně nacházíte, je pokud jde o abstinenci přeci jenom trochu komplikovaná. Sama píšete, že jste abstinovat zkoušela, ale právě nabídka od přítele vaši motivaci i po měsíci natolik podlomila, že jste se k užívání vrátila. Na jednu stranu říkáte, že chcete přestat - uvědomujete si, jak vás marihuana omezuje. Na stranu druhou nechcete přijít o vztah s přítelem, uživatelem marihuany, který je pro vás v tomto směru zdá se největším rizikem.
Paralelně pracuji pro naši online léčebnou intervenci www.koncimshulenim.cz, kam se mi často ozývají lidé, kteří chtějí užívání marihuany omezit nebo s ním zcela přestat. Jeden z nějvětších problémů je právě užívání v páru. Často dotyční zjišťují, že pokud byla marihuana něco, co měli společného, spojovalo je to, případně dokonce jejich vztahu pomáhalo (neřešili spolu žádné problémy, marihuana jim pomáhala vyhnout se hádkách a konfrontacím, trávili tak společně čas apod.), pak se při pokusu o vysazení marihuany začínají ve vztahu objevovat vážné problémy (cítili velké odcizení a vzdálenost, nebo se objevily hádky, nabídky na hulení, porušování dohod, nakonec často i zjištění, že vlastně neumíme společně trávit čas za střízliva a skoro nemáme o čem mluvit). Ukazuje se, že je velmi těžké abstinenci ustát. Někdy pomůže si v tomto směru s partnerem promluvit a pokud jde o hulení stanovit si společně hranice ... žádné hulení v prostorech bytu, budeš-li hulit, pak né v mojí přítomnosti, zhulené večery nebudeme trávit společně, žádné hulení nebude doma, žádné nabídky hulení z tvé strany, prosím o podporu a odmítnutí, pokud se budu ptát apod. Ale taková domluva může být hodně těžká a klade na oba partnery velký nárok. Obzvlášť v situaci, kdy ten, který vysazuje, může být přeci jenom trochu více náladový, smutný, nebo mít potíže se spaním.
Nicméně není nic jednoduššího, než abyste si promluvili a vy začala zkoušet, co vám pomáhá. Jednorázové selhání pro vás v takové chvíli nemusí být nutně hned cesta zpátky k pravidelnému užívání, ale prostě jen příležitost se poučit ze situace, kterou jste s partnerem neustála. A kdo ví, třeba zjistíte, že nejde jen o obavy ze ztráty partnera. Často je to tak, že relaps není úplně náhodný. A nejspíš je na marihuaně stále něco, co vás u ní drží, co vám dává a co vás k ní přitahuje. Zkuste sama v sobě prozkoumat, co vám marihuana dává, co bere, co by se nejspíš dělo, kdybyste omezila nebo vysadila. Přemýšlejte o tom, co vám v životě chybí, že se obracíte k marihuaně. Sledujte okamžiky, kdy máte na marihuanu chutě a zkuste přijít na to, které okamžiky jsou těžké (a pak se na ně zkuste připravit), a kdy vám naopak nehulit nedělá nejmenší potíže. A někdy pomáhá si tohle vše sepsat, sledovat, jak na tom s hulením jsem a dělat si o tom denně poznámky ... už jen vidět to černé na bílém často člověku pomůže vidět své vlastní užívání marihuany trochu s odstupem.
Pokud jde o změnu, máte první kroky za sebou - už jste překonala fázi, kdy lidé problém s hulením zcela popírají, nyní jste ve fázi, kdy o změně uvažujete, jednou jste si dokonce vyzkoušela rozhodnout se a jít do akce ... bohužel to selhalo ve fázi udržení změny a relaps byl cestou zpátky k hulení. Teď už víte, že to jde, víte, že jt to hlavně na vás, víte, co bylo těžké i co šlo skoro samo ... využijte to, až budete plánovat další pokus!
Držím palce, přeji hodně sil a trpělivosti, a pokud jde o snížení užívání i výdrž a odhodlání.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.