Marihuana + pervitin
BOBINA
Dobrý den, už jsem zoufalá. Přítel denně užívá marihuanu a příležitostně pervitin, na což navazuje online hraní automatů. Děje se tak nejvíc po výplatě, kdy se každý měsíc stává, že se ocitne v mínusu a pak shání peníze kde se dá, kdyz už není kam, tak jede k rodičům. Má hypotéku, závazky a bojím se, jak dlouho to ještě takto půjde. Jak tomu zabránit, pomoct mu? On si samozřejmě mysli, ze je vše ok a má to pod kontrolou. Jsem z toho už všeho nešťastná. Kdybych tu nebyla, tak všechno rozfrca.poradite,kam třeba zajít nebo tak něco? Děkuji za odpoved

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Bobino,
díky za dotaz i za důvěru, se kterou se na nás obracíte.
Píšete, že přítel užívá marihuanu a k tomu má problémy kontrolovat svoje impulzivní chování - sem patří jeho nárazové užívání pervitinu spojené s hraním online automatů, které, nebýt vašeho zásahu, by pro něj nejspíš znamenalo, prohrát celou výplatu. Z toho, co jste popsala, to vypadá, že jste tak trochu součástí začarovaného kruhu, kdy tím, že mu peníze nějakým způsobem hlídáte, vlastně podporujete jeho představu o tom, že má vše pod kontrolou - má sice závazky a hypotéku, ale nejspíš se dosud nedostal do žádných větších potíží.
Nešťastná jste pak v prvé řadě vy - potíže a problémy vidíte, a do toho si plně uvědomujete, že přítel je popírá. Nejspíš se cítíte hodně bezradně. Možná už jste zkoušela dávat ultimáta, vyhrožovat rozchodem, dávat poslední šance, plakala ... ale vše marně. Nebo se pletu? Možná přemýšlíte, jak nastavit hranice tak, abyste ho konfrontovala s jeho neschopností dostát svým závazkům, ale na straně druhé se bojíte, co by se stalo, kdyby hypotéku nebo závazky neplatil. Často člověk hledá chybu i sám u sebe, není si jistý, jestli nenese na současné situaci vinu, cítí se bezmocně a je zoufalý z toho, že neví, jak druhého přesvědčit, že něco není v pořádku. Je to tak i u vás?
Podobně provázané principy se vyskytují ve vztazích, zejména pokud jde o závislost (a nemusí jít jenom o drogy, ale klidně i o hraní nebo závislost na čemkoli jiném) - nejčastěji mezi partnery, nebo mezi rodiči a dětmi, kdy se jeden partner nebo dítě chová nezodpovědně a ostatní se snaží vše držet. Jedna strana si jakoby "dělá co chce", život druhé strany se točí v zásadě hlavně kolem vznikajících potíží, a ačkoli druhá strana trpí, nedokáže připustit, aby došlo ke konfrontaci s důsledky, třeba proto, že má o dítě nebo partnera strach, je ráda, že ví, kde je a jak mu je apod. Není výjimkou, že se v takovém případě jedná o tzv. spoluzávislost.
Závislost vašeho partnera vlastně ničí ne jen jeho (on to přitom popírá a využívá situace k tomu, aby ve svém chování pokračoval), ale hlavně váš vzájemný vztah a vás samotou - vy jste ta, kdo vidí nějaký problém a kdo by chtěl změnu, nikoli partner. Nahlédnout a uvědomit si celou situaci a dovolit si od ní poodstoupit a přestat brát veškerou zodpovědnost na svá bedra někdy trvá řadu měsíců i let. I proto mi přijde skvělé, že jste došla k tomu, že to takhle dál nejde a že nejspíš bude potřeba někam zajít. Bohužel jste ve svém dotaze neuvedla, odkud jste, jinak bych vám rovnou doporučila nejbližší poradnu pro rodiče a blízké. V tuhle chvíli jste to vy, kdo hledá pomoc a potřebuje podporu. A také si ji zasloužíte a máte na ni plné právo. A přesně to vám mohou v poradně nabídnout. Jednak budete moci celou situaci podrobně probrat, zjistit, jaké má možnosti partner (kdyby o pomoc stál) a jaké máte vy, budete moci mluvit otevřeně o tom, jak se cítíte a co prožíváte, co jste vyzkoušela a co a jak fungovalo a hledat další cesty, jak partnerovo chování ovlivnit. Nejspíš se vám i uleví, že budete moci o problému mluvit otevřeně, aniž by vás někdo soudil. Zároveň nezapomínejte myslet na sebe - budete-li vyřízená vy, nikomu to nepomůže. Služby těchto poraden jsou poskytovány diskrétně a zcela zdarma, stačí zavolat a objednat se. Co myslíte, dávala by vám taková pomoc smysl?
Pokud byste byla z Prahy, odkázala bych vás na naši Poradnu pro rodiče, se sídlem v Žitné 51, kousek od I.P. Pavlova, tel. +420 284 824 234, GSM: +420 739 268 527, e-mail: rodice@sananim.cz, provozní doba zařízení: Po : 9:00 - 19:00, Út - Čt : 9:00 - 17:00, Pá : 9:00 - 15:00. Je-li vám Praha obtížně dostupná, napište která větší města máte v dosahu, pošlu vám kontakty.
V tuto chvíli alespoň takto. Budu ráda, když mi napíšete, jestli vás nějaká část odpovědi oslovila a jak se situace vyvíjí. Přeju hodně sil a kuráže, a hlavně trpělivost.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.