dotaz
Karolína
kdysi sem brala perník. Po pěti letech abstinence sem měla přechodný psychotický poruchy v důsledku stresu, zátěže, docela silný apod..1.Měl ten pervitin ještě na to vliv?2.Nebo každej člověk typově inklinuje k nějaké nemoci?3.Jak má daleko přechodná psychotická porucha ke schizofrenii? Může v ní propuknout?děkuji alespoň za obecnou odpověď

Odpověděl: Jakub Minařík
1. Pervitin na to vliv mít nemusel a klonil bych se i k variantě, že neměl. I když - jestli jste prodělala ataku toxické psychózy - ví bůh. Mohla to být přinejmenším cesta, kterou máte v hlavě prošlápnutou. 2. Ano, člověk může inklinovat k nějaké nemoci, nebo k určitému zpracování nějaké situace. Platí něco podobného co v předchozím bodě. Ale jestli byla zátěž před propuknutím obtíží skutečně extrémní, tak se porucha mohla vyskytnout prostě jen tak. 3. Pokud psychotická reakce následovala po silné zátěži, tak by to ke schizofrenii mít vztah vážně nemuselo. Spíše bych to viděl jako reakci na situaci. I tady platí, že to má svá ale. To ale je těýžké předpovědět, spíš to ukáže stav. Asi by bylo dobré doporučení podrobit se požadavkům psychiatrů ohledně medikace, ... Rozhodně to zlepšuje prognosu. Taky - pokud by se vám příznaky vraceli, zkuste se ozvat, nebo dorazit tam, kde jste se z akutbní ataky léčila. Psychotická onemocnění mají tu nevýhodu, že mohou dělat v hlavě paseku jen tím jak strašné to bylo. Proto je dobré být v tomhle ohledu hodně opatrná. Teď si říkám, jestli jsem vám pomohl, ale pokud mohu mít doporučení - pokuste se o tom promluvit s psychiatrem, který vás má v péči. Zná vás a mohl by vám ty věci lépe vysvětlit. Já jsem přece jen dosti daleko. :-) Ať je to jak chce, přeju vám hodně úspěchů do dalšího fungování. Psychotická epizoda mohla být opravdu jen jednorázová a na váš další život to mít vliv nemusí. Držím palce. :-)