muj pritel jiste bere drogy..
MooN.
Dobry den,
sama mam desetilete zkusenosti s drogami a na lidi,kteri berou drogy, proto mam cuch jiz na dalku. Jsem cista skoro 3 roky a uz se jich nechci nikdy ani dotknout.Rok a pul mam pritele.A az ted si davam dohromady to vsechno kolem nej. Nema poradnou praci.Ma pochybnou praci.Stale si stezuje na penize.Vyhyba se normalni praci.Byva agresivni,nejednou me zmlatil.Nema ve svych 30 letech o nic zajem.Ma pochybne kamarady,se kteryma si nepretrzite pise a oslovuji se: "zdar feťáku" a "fetujes?" apod. Nevim proc,ale nejde mi mu verit. Posledni dobou se jen hadame. Oslovuje me,jak nrjakeho posledniho parchanta.. A jsou dalsi veci,za niz si myslim,ze stoji drogy.. Jaka myslite,ze je pravdepodobnost,ze na necem frci? Ani nechci myslet,na dalsi veci,ktere popripade na drogach dela a ktere mi taji. Dekuji. Rada si prectu Vas nazor.

Odpověděl: Jiří Tupý
Dobrý den,
nedokážeme takto na dálku říci, s jakou pravděpodobností Váš přítel užívá drogy. Popisujete věci, které často užívání drog doprovází - dlouhodobí a pravidelní uživatelé mají často potíže udržet si dlouhodobě zaměstnání, často mají finanční potíže, protože velkou část peněz utratí za drogy, často je doprovází výkyvy nálady, někdy se sklony k agresivitě, často ztrácejí zájem o svět kolem sebe, o své blízké i o aktivity, které je dříve těšily. Všechny tyto "příznaky" pozorujete i Vy u svého přítele. Nevíme, zda Váš přítel užívá drogy nebo mají ony příznaky příčinu jinde. Vy sama máte však z minulosti dostatek zkušeností s lidmi, jejichž život je celý ovlivněný užíváním drog. Víte, jak se takový člověk chová, jaký používá slovník, jak vypadá apod.
Podstatné však je, že se ve vztahu nyní necítíte dobře. Je tedy na místě, že jste napsala a chcete s tím něco dělat. Nevíme, jestli bude přítel ochotný dorazit na konzultaci do nějakého zařízení pracujícího s drogově závislými. Pokud skutečně drogy užívá a je ve fází, kdy Vám to popírá, pravděpodobně tomu příliš nakloněný nebude. Nicméně vyzkoušet to můžete. Pokud v tuto chvíli máte energii a chuť do vztahu s přítelem investovat a pokusit se ho zachránit, další možností je obrátit se např. na některou z poraden pro rodinu, manželství a mezilidské vztahy. Možná by přítel přistoupil spíše na možnost "jít se někam s někým poradit kvůli partnerským problémům" než jít ihned do zařízení pro drogově závislé, čímž by musel přiznat, že sám drogy užívá. Pokud však drogy užívá a nebude o Vás chtít přijít, stejně se tomuto "coming outu" dříve či později nevyhne. A další, třetí možností je, že se můžete jít za odborníky z výše zmíněných zařízení poradit Vy sama - v případě, že přítel nebude ochotný jít s Vámi. Na bezplatných konzultacích můžete situaci probrat s nestranným odborníkem a udělat si ve věci sama pro sebe více jasno - v tom, co nyní nejvíce potřebujete, jaké máte obavy atd.
Když napíšete, odkud jste, rádi Vám pošleme kontakty na zařízení ve Vašem okolí.
Na závěr chceme zdůraznit, že nyní je důležité, abyste myslela sama na sebe. Máte za sebou dlouhou dobu závislosti a také hezké tři roky abstinence. Byla by obrovská škoda, pokud byste do toho znovu spadla. Jistě není v pořádku, že Vás přítel již několikrát zmlátil. A není nutné, abyste setrvávala v pozici, ve které se budete trápit...
Držíme Vám palce,
Jiří Tupý