duševní závislost
vovlo
dobrý den, kamarád delší dobu často šňupe pervitin. Pozoruji, jak se mění nejen fyzicky (hubnutí) ale i psychicky. Pozoruji na něm jakousi psychickou závislost na mé osobě.
Dotaz: Je možné, že se muže drogově závislá osoba psychicky, citove až nezdarvě upnout na jinou osobu? Hraničící se závislostí na další osobě?
Děkuji
vovlo

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, vovlo,
pervitin je látka, která má bezesporu vliv ne jen na fyzickou tělesnou schránku, ale projevuje se výrazně i na psychické úrovni. Často se mluví o depresích, úzkostech, paranoie, ale i dalších potížích. Někdy může užívání nastartovat psychické ši osobností problémy, které by mohly vést k nezvyklému chování. Není mi však jasné, co přesně si pod psychickou závislostí na vaší osobě představit. Jak se to projevuje? Pronásleduje vás? Obtěžuje telefonicky? Osobně? Jak vypadá ono nezdravé upnutí?
Abych byla schopná říct více, musela bych vědět více informací, a to ne jen od vás, a od dotyčného kamaráda, ale i o vašem vztahu. Pokud vás pozornost kamaráda obtěžuje, nejspíš by mohlo pomoci zkusit se vůči jeho chování vymezit, nastavit mu hranice, zkusit se postarat o sebe - dát mu tedy jasně najevo, že vám konkrétní chování není příjemné a potřebujete také prostor sám/sama pro sebe. Nemusí to znamenat, že budete ostrý/á nebo vysloveně nepříjemný/á, ale prostě jen popíšete, jak se cítíte a co byste potřeboval/a a pak si na dodržování svého prostoru trvat.
Snad tedy v tuto chvíli alespoň takto.
Budu ráda, když napíšete, jestli vás některé část odpovědi oslovila. A pokud by to bylo potřeba, neváhejte se znovu ozvat.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.