Otázky ohledně i.v. aplikace
KK
Hezký večer,
pátým rokem jsem občasný uživatel pervitinu per nos:) Až do nedávna, kdy jsem zkusila sílu i. v. aplikace. Od té doby to do sebe peru hlava nehlava. Nemám v blízkém okolí nikoho, kdo by se mnou o této problematice pobavil. Tak bych ráda chtěla vědět, jakto, že stav nosem a stav i.v. je úplně odlišný. Úplně opačné účinky.
Proč nemám žádné psychické problémy jako před tím, proč můžu normálně fungovat, jíst a přemýšlet? Jaká látka tam působí jinak?
Vím, že to je dost individuální, ale jak vypadají ty první příznaky absti. příznaku a co nejlépe učinit, když budu zrovna pacientovi odebírat krev, třeba :D
A poslední otázka, je jak seženu čisté náčiní. Nechci do kačka a nebo do lékárny. Dají se koupit tyhle věci na netu?
S pozdravem
KK

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, KK,
začnu tou nejjednodušší otázkou, tj. otázka, kde seženete čisté injekční stříkačky - ty jsou k dostání přesně jak píšete: lékárny, kontaktní centra, pracovníci terénních programů (tzv. streetwork) nebo peerprogramů (uživatelů, kteří distribuují čisté stříkačky mezi uživateli). Výhodou při pořízení stříkaček v káčku nebo terénu je, že jsou zdarma výměnou za použité. Přeci jenom jde o infekční materiál a neměl by se nikde jen tak povalovat a v zásadě nepatří ani do směsného odpadu nebo koše. Zároveň byste měla možnost s pracovníky centra probrat vaše pocity a dojmy z injekční aplikace ve srovnání se šňupáním, dostat i další materiál vhodný k injekční aplikaci (tampony, vhodnou vodu k ředění, desinfekci apod.). Jelikož je možné koupit stříkačku v lékárně, můžete si ji také objednat s dovozem až domů ... jde to na více místech, například tady
Pokud jde o prožívání účinku, to, přesně jak píšete, podléhá hodně individuálním proměnným, záleží i na vašich vlastních očekáváním, jak bude prožitek vypadat. Chemicky by v tom rozdíl být neměl. Váš rozdílný prožitek tedy nedokážu vysvětlit, ale na stranu druhou není nijak překvapivý - jsou lidé, kteří na pervitinu v zásadě běžně fungují včetně jídla i spánku, jsou tací, kteří ne. Pokud užíváte tutéž drogu (stejné nebo přibližně stejné složení), pak by měl být účinek stejný nebo velmi podobný s tím rozdílem, že nastoupí při injekční aplikaci velmi rychle, téměř okamžitě, při aplikaci nosem v několika minutách (uvádí se 5-10 minut). Takže jde hlavně o ten prožitek rychlého nástupu účinku. Ten je u injekční aplikace nejzrádnější právě svou rychlostí. Když pak lidé uvažují o abstinenci, zjišťují, že dosáhnout pocitu štěstí je najednou vlastně práce a čekání.
Nejsem si jistá, jestli Vaší otázce ohledně abstinenčních příznaků rozumím a tedy i navazující otázce "co nejlépe učinit, když budu zrovna pacientovi odebírat krev". Jestli se ptáte na abstinenční příznaky po vysazení pervitinu, pak budou podobné nebo stejné bez ohledu na aplikaci. Záležet bude hodně na tom, jak jste během doby užívání fungovala. Tělo si pochopitelně vybere svou daň - budete se potřebovat dospat, budete unavená, budete mít horší náladu, možná budete i nervozní, budete se dojídat a dopíjet. A jak jsem psala výše, budete se hlavně potýkat s chutěmi na zopakování si příjemného prožitku, kdy mám pocit, že vše dokážu, zvládám, mám energii atd. Horší než abstinenční příznaky může být vyčerpání po dlouhé pervitinové jízdě, psychický nebo fyzický kolaps, toxická psychoza apod. Takovým stavům se snažte vyhnout právě tím, že budete odpočívat, doplňovat tekutiny, zdravě jíst, a nebudete pařit víc než jeden večer v kuse tak, abyste si odpočala jak fyzicky, tak psychicky.
Jestli pracujete jako zdravotní sestra (pochopila jsem to správně?), pak se snažte předejít tomu, abyste chodila do práce pod vlivem, na dojezdu nebo v nějakých nepříjemných stavech, které by měly vliv na váš pracovní výkon. Vaše práce je vaše zodpovědnost, nemám tušení, co všechno by se mohlo stát. Zaměstnavatel s vámi má pracovní smlouvu, podle které máte povinnost být v práci střízlivá. Jinak hrozí, že vás zaměstnavatel otestuje, případně dostanete výpověď, nebo hůř, poškodíte v důsledku svého špatného stavu někoho jiného - uděláte chybu, něco přehlédnete, zapomenete.
Existují i jiné cesty, jak žít život na plno a radovat se. Často stojí větší úsilí a zaberou víc času než rychlá injekční aplikace. Ale ta zkratka je jen zdánlivá. Zkuste zvážit, jestli byste nestála i o jiné cesty, jak získat nebo vyřešit to, co vám nabízí nebo co řešíte pervitinem.
Pervitin je velmi zrádný. Dávejte tedy na sebe pozor a kdybyste potřebovala, znovu napište.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.