Pervitin
Elis
Dobrý den. Mám dotaz ohledně přestání užívání pervitinu. Já se kolem toho pohybuji rok a přítel 6 let. Chci se zeptat na hloupou otázku.Jak máme přestat. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, Elis.
Jako první krok, pokud chcete přestat užívat, je zbavit se všech drog a přestat se stýkat s aktivními uživateli a vůbec drogovou scénou.
Doplňte vitamíny, minerály, vyváženě se stravujte, udržujte pitý režim (nealko), můžete popíjet bylinné čaje, meduňka má zklidňující účinky, dostatečně se vyspěte...
Jak jistě asi víte, na pervitin se váže psychická závislost. Dokáže nečekaně potrápit i po vysazení. Chutě se vrací v různých intenzitách a frekvencích. Pokud přijdou po dlouhé odmlce, může to dost překvapit a zaskočit. Každému na tyto momenty funguje něco jiného - někdo si jde třeba zaběhat a má pocit, že tomu uteče, někomu například pomáhá výtvarný projev a ze svých pocitů se vykreslí, někomu pomáhá manuální práce a někdo úplně další to vyřeší pohovorem s blízkou osobou nebo terapeutem. Způsobů jak pracovat s chutí je mnoho a každý si musí najít sám ty své. Rozhodně je dobré mít v těchto inkriminovaných momentech na paměti, že to je pouze chvilková chuť/ subjektivní pocit/touha - která rychle přišla a stejně tak rychle zase odejde - když si ji nebude ten, koho zrovna zachvátí ,,moc hýčkat". Tím myšleno například zbytečně se nedívat na filmy s drogovou problematikou nebo poslouchat hudbu, která je spojena s konzumacemi, apod... Doporučila bych spíše zaměstnat se jakoukoliv jinou činností, která s drogami vůbec nesouvisí. V těchto chvílích, kdy je dotyčná osoba oslabena chutí, sledování filmů, poslech určité hudby, fotografie, kontakt s uživateli drog apod. pouze oživí vzpomínky na minulost a chuť se může prohloubit/sílit/gradovat a v tom nejhorším případě i dotyčného zcela ovládnout.  Také je dobré přehodnotit výběr kamarádů a blízkých osob. Máme již od našich klientů vyzkoušené, že mezi lidmi co drogy i nadále konzumují, se dá abstinovat opravdu jen velice těžko a je velmi snadné mezi nimi pak selhat. I po dlouholeté abstinenci, může dojít k selhání. Vždy k tomu, ale předchází různé varovné signály (sny, vzpomínky, chutě v různých a skrytých převlecích, zkontaktování osob z drogové éry apod.).
S tím vším co bylo zmíněno výše, se dá pracovat. Všechno lze využít k tomu, aby ten, koho se problém s drogou týká, ještě více pochopil svůj vlastní spouštěcí mechanismus svojí závislosti. Tím pádem být lépe a více vyzbrojen dalším případným atakům chutí, měl svůj život pod kontrolou, celkově se cítil lépe a byl schopen standartně fungovat v běžném životě (vztahy, rodina, práce, škola atd.).
Doporučuji, abyste se obrátili na odbornou pomoc, každý za sebe. S terapeutickou podporou jde vše mnohem lépe. Je to cesta, jak se s minulostí popasovat tak, aby budoucnost byla o něco lepší...
Pokud byste si chtěla dojít o svém braní popovídat, což bych doporučovala, můžete se obrátit na nejbližší Kontaktní centrum pro uživatele nelegálních drog. K-centra nabízí poradenské služby bezplatně, nezávazně, lze přijít kdykoliv během provozní doby bez objednání a není třeba se něčím prokazovat, můžete tedy služeb využít zcela anonymně.
Neuvedla jste, ale kde žijete, tudíž nevím kam Vás případně nasměrovat a jestli Vy sama víte, kam byste si mohla zajít. Pokud nevíte, můžete napsat znovu a uvést, jaká města máte poblíž, kontakty Vám rádi vyhledáme. Nebo sama můžete podívat zde: www.drogy-info.cz - v rubrice Mapa pomoci zadat okres, město a druh (Kontaktní centrum).
V případě, že žijete v Praze, můžete se obrátit přímo na naše K-centrum, které spadá pod stejnou organizaci jako tato poradna, kam jste napsala. Viz kontakt:
Kontaktní centrum SANANIM z. ú.
Na Skalce 819/15, Praha 5
mapa
Telefon: 283 872 186
Email: kacko@sananim.cz
Podrobněji se dočtete zde:
http://www.sananim.cz/kontaktni-centrum-(kc).html
Mějte se hezky, přeji dostatek sil!
Budu ráda, když dáte vědět, jak to s Vámi dál vypadá.
S pozdravem, MK