Syn
Jana
Dobrý den,
syn, 18 let, student. Přiznal se mi, že kouří marihuanu, s kamarády, asi o víkendech. O nežádoucích účincích nechce slyšet, nevěří. Dnes jsem podlehla a prohlídla mu skříň. Mimo zmíněnou marihuanu jsem našla sáček s bílým práškem, bez zápachu, 40 gramů. Jsem v šoku a absolutně nevím, co dělat. Nemůžu mu říct, že jsem mu prohledala věci, protože by mi už nikdy nevěřil. Na druhou stranu to přece nemohu nechat jen tak být. O drogách jsem se s ním bavila mnohokrát, vždy mě ale ujistil, že "není blbej, aby něco bral", že jen občas kouří zmiňovanou marihuanu. I starší syn má podezření, že experimentuje s něčím víc, ale taky nemohu dát najevo, že to vím, protože bych zradila důvěru v bratra. Moc prosím o radu. Děkuji. J.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
je pravda, že není ideální prohledávat dospělému dítěti věci. Bojíte se ztráty jeho důvěry. Na druhou stranu je tato vzájemná důvěra velmi podlomená tím, že on Vám dlouhodobě lže. A prozatím jste mu věřila, ale pravdu jste se nedozvěděla, a to v něčem tak podstatném jako je užívání drog. Myslím, že je možné synovi vysvětlit, co Vás vedlo k zoufalému postupu (velký strach a dlouhodobá nejistota, že Vám říká pravdu atd.) - dá se za to dokonce i omluvit - a že i na něm je velká část zodpovědnosti za to, kam až to dospělo. Znovunastolení vzájemné důvěry je tedy také v rukou obou. Situace, kdy Vy dodržujete morální a jiné zásady a on toho zneužívá k tomu, že užívá a doma má drogy, není moc vyrovnaná. Mimo jiné je potřeba chránit i druhého syna a neměla byste úplně opomíjet to, jak na něj celá situace působí. Jistě pro něj nebylo lehké říct Vám, co si myslí o bratrovi a asi k tomu musel mít dobrý důvod.
Obvykle se opravdu nejvíc vyplácí co největší otevřenost a pravdivost. S ohleduplností a kličkováním se většinou problém jen zakonzervuje a otevírá možnost nejrůznějším manipulacím.