Jak bojovat se závislosti ?
Ondra xxxxxx
Dobrý den. Jsem závislý na tramalu asi 4 roky. Poprvé mi ho kamarád nabídl ve výkonu trestu odnětí svobody. Byl to bezva únik od reality a začal jsem si tramal shánět pravidelně. Po mém propuštění jsem zašel k obvodnímu lékaři a zeptal se zda mi může předepsat tramal že jsem měl úraz blablabla. Ochotně a bez problémů mi tramal začal psát. Jenže mě tyhle dávky přestaly uspokojovat a začal jsem si schánět doktory kteří mi budou léky psát. Opravdu jsem nevěřil tomu kolik tramalu je mi při jedné návštěvě centra bolesti schopný doktor napsat. Na jeden recept 500 tablet Mabron 100 mg a k tomu 300 tablet Zaldiaru. Nechci se zbavovat odpovědnosti za svoji závislost,ale malou ale podstatnou měrou mohu poděkovat lékařům kteří mi na tak laciné pohádky skáčou. Když jsem byl na dávce 1500-1700 mg denně,tak jsem si jeden den nevzal tramal protože jsem ten den užil pervitin a nikdy jsem přez účinek pervitinu nepocítil abstinenční příznaky na tramal. Jenže to jsem byl na mnohem nižší dávce. Začalo se mi špatně dýchat měl jsem křeče a prostě jsem zažil něco co jsem doposud neznal. Myslel jsem si že mi nedělá dobře ten pervitin ale vzpomněl jsem si na tramal. Zprvu jsem měl strach si tramal vzít z obavy že se můj stav ještě zhorší ale nakonec jsem užil 600 mg tramalu a do hodiny jsem byl úplně v pohodě. Že strachu z dalšího absťáku jsem se rozhodl s tramalem a neustálymi návštěvami a vymysli skončit. Na internetu jsem se dočetl že tramal by se měl postupně vysazovat a tak jsem vše řekl svému obvodnímu lékaři s prosbou zda mi může léky psát a vysazovat. Pomocí mi bylo 60 tablet oxazepamu který je v případech absťáku naprosto k ničemu. Takže doktor který do této doby neměl problém mi na bolesti zad po autonehodě kterou jsem nikdy neměl psát třeba 200 tablet tramalu a když jsem se rozhodl přestat tak se ke mně všichni otočili zády. Takže zase chodím lžu abych v uvozovkách přežil čekám až mi otevřou lékárnu a ja si mohl zajít pro prášky. Kdybych neměl přítelkyní kterou opravdu miluju a nečekali jsme spolu dítě tak jsem to už normálně zabalil a skočil pod vlak protože jak dlouho se dá takhle žít a hlavně jak dlouho mi ty léky jeste budou psát když už teď mám někdy problém ten recept sehnat. Co mám dělat abych nemusel čekat v pořadníku u psychiatra než na mě přijde řada. Už fakt nechci a hlavně už nemůžu. Dekuji za odpověď. Ondra

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Ondro,
děkuji vám za dotaz a hlavně za upřímnost, se kterou jste celou svou situaci popsal.
Ondro, kdybych vám měla poradit tu nejjednodušší cestu, jak se z téhle situace dostat, poslala bych vás  na detox. Takže tady jsou kontakty:
https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/?t=5&st=&r=&d=&c=#result
Není nutné omezit se jen na detoxy spádové. Nastoupit můžete po dohodě kamkoli. Většinou se na nástup nějakou dobu čeká (týden až několika týdnů). Možná by proto nebylo od věci si během té doby zajít o všem promluvit do některé z ambulancí - může jít o psychiatrickou ambulanci, AT poradnu, nebo také nejbližší kontaktní centrum. Tato zařízení mívají navíc celkem přehled o tom, jak dlouhé jsou na jednotlivých detoxech v tuhle chvíli čekací doby, pomohou vám je obvolat, zjistit podmínky nástupu apod. A často člověku pomůže už i to, že může s někým otevřeně mluvit, má někoho, kdo mu poradí, pomůže, doporučí, kam volat - nesoudí vás, vysvětlí vám, jak léčba na detoxu vypadá, co by vás nejspíš při vysazování a po vysazení čekalo, co se s vámi může dít, co dělat když... Detox by pro vás mohlo být zařízení připomínající vězení ... mříže, režim ... to prostředí není nic moc.
Takže tady ještě přidávám kontakty na kontaktní centra, AT a psychiatrické ambulance:
kontaktní centra:
https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/?t=2&st=&r=#result
AT ambulance:
https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/?t=14&st=&r=#result
psychiatrická léčba:
https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/?t=6&st=&r=#result
Je jich celkem hodně, upravte si výběr podle kraje a nejbližích větších měst. Navíc vyjma kontaktních center nebudou mít zdaleka všude hned volno.
Jak jsem tedy psala: nejlepší by bylo zkusit na detox zavolat a domluvit si nástupní termín. Pokud byste si vyřizoval detox sám - bez využití předchozích kontaktů, ptala bych se při domluvě termínu rovnou i na radu, s kým byste mohl konzultovat situaci před nástupem tak, abyste částečně tramal před nástupem snížil. Ale kdybyste se k nikomu takovému nedostal (ty termíny k psychiatrovi jsou skutečně i několik měsíců), nevěšte hlavu, prostě byste nastoupil na detox s dávkami, na kterých jste a pod dohledem byste postupně vysnižoval. Na jednu stranu to zní jednoduše, jakoby lékaři jen dohlíželi na to, jak vy trpíte po vysazení ... ale věřte, že to tak není. Nikdo z nich vám nechce zbytečně prodlužovat utrpení. Jde o to, abyste snižoval tak rychle, jak jen to jde, ale zároveň nebyl ohrožený na životě a zdraví. Tramal má vliv na celé tělo, tlumí celou centrální nervovou soustavu. Jeho užívání má tedy vliv i na to, jak vnímáte svět kolem sebe, jak reagujete na okolí. I proto by možná bylo lepší vysazovat jinde, než doma. Zároveň by určitě bylo dobré počítat s tím, že se vaše vnímání a prožívání světa po vysazení nejspíš trochu promění a i proto je dobré zvážit nějaké pokračování léčby, nejčastěji alespoň formou terapie, ale třeba i podpůrné medikace (například antidepresivy) hlavně na začátku období po vysazení. Prostě udělat v prvé řadě vše pro to, abyste to zvládl bez tramalu a nehledal jiné náhražky (ani v podobě pervitinu, ani alkoholu nebo marihuany). Co myslíte?
Samosebou je tu pak ještě možnost zkusit se dostat do nějaké adiktologické ambulance, kde by vám psychiatr psal nějakou dobu i takhle velké dávky tramalu a pomalu by vás provedl vysnižováním. Ale  nutno říct, že by to bylo na delší dobu, byl byste vystaven velkému pokušení si kdekoli "dosehnat" další Tramal, protože nepříjemným stavům - včetně bolestí a špatný nálad, se nejspíš úplně vyhnout nepůjde. Mnohem pravděpodobněji by vám zkušený lékař, který ví, jak to se závislostí na podobných lécích bývá, beztak doporučil nástup na detox. Podobné ambulantní programy nemají zdaleka vždy volná místa, ale můžete se zkusit podívat ve svém okolí, které zařízení byste měl dobře dostupné, už třeba jen kvůli konzultaci a doporučením, jak dál postupovat a abyste měl s kým konzultovat v případě, kdybyste zkoušel vysazovat doma bez pomoci.
Kontakty na možnosti léčby psychiatra (a adiktologa - tzn. se znalostmi závislostní problematiky) v Praze najdete například zde: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/?t=6&r=2#result. Je jasné, že pokud se rozhodnete v případě ambulantního docházení "blafovat", nejspíš vám to při slušném chování bude i nějakou dobu procházet. Pravdou je, že bez vaší otevřenosti a upřímnosti, vlastní snahy a skutečného rozhodnutí, bude jakákoli léčba k ničemu.
Takže držím palce, abyste v sobě našel odvahu s tramalem seknout a prostě zkusil jít třeba právě na ten detox. Zvládl jste vězení, zvládl jste "oblbnout" spoustu doktorů, tak teď možná přišel čas to využít ve svůj prospěch a být pevný a přímý k sobě samotnému, nedat se "oblafnout" vlastní závislostí a kličkami, kterými si dokážete užívání tramalu omluvit a prostě se rozhodnout!
Budu ráda, když napíšete, jak jste se rozmyslel. Případně jestli jste zkusil kontaktovat některý z detoxů, kontaktních center nebo ambulancí. A kdyby bylo potřeba, prostě znovu napište.
S přáním všeho dobrého do nového roku,
Gabriela Minařík.