Jak pomoci matce s absťákem
BLANKA
Mám přítele, který má dceru. Neřeším co zvoral, ale byla závislá a podařilo se jí z toho dostat vlastními silami. Chodila na kontroly s játry. /žloutenka typu nevím, ale vyléčila se.
Loni porodila dceru- chodila na kontroly vše vypadalo OK. Ale teď do toho spadla znovu. 3 měsíce bere nevím co, ale nechci to řešit přes odborné orgány. Mám ji doma i s malou, která je úžasná. Fakt se jí věnovala.Prosím poradte jak jí pomoct z absťáku.Chce se z toho dostat, ale já s tím nemám žádné zkušenosti.Moc děkuji za pomoc.Kxxxxxxxxxxx

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Blanko,
píšete, že nevíte, co přesně přítelova dcera užívá. I proto jen těžko odhadovat, jaké abstinenční příznaky jí čekají, nebo co se bude dít v případě, když drogu vysadí. Navíc má možná i zdravotní problémy - zmiňujete absolvování léčby žloutenky, nicméně stává se, že se nemoce tohoto typu vrací.
Umím si představit, že jste ráda, že máte přítelovu dceru i s její malou dcerkou doma. Nejspíš vám na obou záleží. Odhaduji, že hlavní důvod, proč nechcete řešit nic žádnou odbornou cestou, je to, že se obáváte, abyste nemuseli řešit nějaké potíže s OSPODem nebo sociálkou ... je to tak?
Boj se závislostí je často dlouhodobější záležitost, nestačí jen nebrat, ale často je potřeba změnit víc věcí. A přitom největším rizikem bývají právě psychicky náročné situace - ať už ty veselejší nebo naopak ty negativní události, stres. Těhotenství a narození dítěte bývá pro nastávající maminky často obrovským motivem pro změnu. Ale někdy je výsledkem náročná situace matky samoživitelky ... a stává se, že i maminky s dětmi se k drogám vrací. Naše organizace se zaměřuje právě na rodiče uživatele, nebo bývalé uživatele, snaží se jim být oporou a pomáhat. Samotné užívání drog nebývá dostačující důvod pro odebrání dítěte. Rozhodující je, jak je o dítě postaráno, jak bydlí, jak je zabezpečené, jak se k němu rodič chová. Na stranu druhou stačí jedno anonymní udání a můžete mít v bytě, kde s přítelovou dcerou žijete, kontrolu. Někdy je lepší, když rodič sám přizná problém a snaží se ho řešit, než aby se snažil za každou cenu tutlat potíže.
V tuhle chvíli vám tedy nedokážu na vaši otázku ohledně případných potíží při vysazení odpovědět. Může jít o spavost, špatnou náladu a nervozitu po dobu několika dní, až po několik týdnů možných výkyvů spojených i s fyzickými bolestmi a velkým přívalem chutí., Bylo by potřeba vědět, co přesně, jak často a v jakých dávkách dcera přítele užívá. Zároveň je v celé věci rozhodující, zda skutečně chce s drogami přestat. Další podstatná věc jsou její zkušenosti s vysazováním z minulosti, čeho se obává, jaké má možnosti podpory v době vysazování, jak je na tom zdravotně apod. Možná by tedy bylo nejlepší motivovat přímo jí, aby sama zkusila napsat o svojí situaci trochu víc. A stejně tak by vám mohlo pomoci zeptat na vše přímo jí samotné, předpokládám, že má s vysazováním z minulosti i svoje zkušenosti.
A abyste měla trochu lepší představu, jaké problémy rodiče a zároveň uživatele drog mohou potkat, můžete se podívat na naše stránky sem
Budu ráda, když napíšete víc.
Vím, že to není odpověď, která by vám příliš pomohla, ale snad se vše projasní, až si s dcerou přítele o všem promluvíte, případně napíše ona sama.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.