Pervitin
Iris
Dobrý den chci se zeptat žiji s partnerem co bere pervitin bere jen když má či sežene ale jeho nálady šou hrozně naštve ho každá dá se říct blbost a někdy vyvolá i agresivitu občas dostanu facky nevim jak s ním jednat či se chovat sem opravdu psýchy ky nadne a zmatená jednou je hodný apak zlý děkuji za radu

Odpověděl: Amrit Sen
Iris, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaší tíživou situaci, je dobře, že píšete.
Ptáte se, co máte dělat, jak se chovat. Pokusím se zreflektovat situaci, která nejspíš nebude jen momentální a nějaký čas trvá. Váš přítel užívá vysoce návykové drogy, nad kterými ztrácí, nebo už ztratil kontrolu. Dopouští se domácího násilí, je na Vás zlý a bije Vás. Zatlačil Vás do kouta a Vy se trápíte, žijete jiný život, než po kterém toužíte, možná už ani nežijete ten svůj, ale spíš ten jeho.
Přesto, že už není kam couvat, necháte se manipulovat, ovládat a bít s minimální vyhlídkou, že by se mělo něco měnit, protože bez motivace přítele, jeho touhy po změně, vlastního rozhodnutí, podpořeného konkrétními kroky k úzdravě, nemůže nikdo kromě něj, tedy ani Vy, byť byste se svlékla z kůže a rozkrájela na kousíčky, jeho život měnit. Ten svůj však ano.
Přítele milujete a protože máte z minula i krásné společné zážitky, odmítáte, nebo nedokážete ve vztahu nastavit a držet mantinely, za které necouvnete, natož z něj odejít a chcete ještě zkusit vztah zachránit. Stala jste spoluzávislou, aniž byste návykové látky užívala a přijala jste závislostní vzorce chování, se všemi negativními dopady na osobnost, zdraví a sociální dovednosti, které sebou tato nemoc přináší. Opravte mě prosím, jestli se pletu.
Doporučuji Vám tedy, než začnete cokoli dalšího podnikat, nebo nepodnikat, vyhledat odbornou podporu a pomoc, zavolat do nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné poradenství a konzultace partnerům a blízkým uživatelů návykových látek a domluvit si termín schůzky.
Z dotazu nevyplývá, že by měl přítel touhu a snahu cokoli měnit, takže tím, kdo potřebuje v tomto čase podporu a pomoc, jste především Vy.
Internetové poradenství má své limity, není nad osobní pohovor. V jeho průběhu, po bližším seznámení se situací, Vám vlídní, chápající a zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, jaké konkrétní kroky můžete podniknout, jak ošetřit sebe, abyste byla pevnější v kramflecích a nezačala se hroutit. Uleví se Vám.
Kdo nedokáže pomoci sobě, těžko pomůže někomu dalšímu, v souvislosti s užíváním drog a případnou závislostí, to platí dvojnásob.
Dozvíte se, jak s přítelem komunikovat, pro dobro věci, zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měla vyvarovat. Také, jak se lze pokusit podpořit motivaci přítele k pozitivním změnám, bez které se, má li se něco změnit k lepšímu, neobejde a nezmění se nic. Ideální by samozřejmě bylo, kdyby přítel sám vyhledal odbornou pomoc o své situaci s odborníky promluvil. To však nejspíš hodně předbíhám, vraťme se k Vám.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na adiktologické programy a ambulance, AT poradny a kontaktní centra v dosahu, obratem pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/o-drogach-obecne.html
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.edekontaminace.cz/clanek/1/69/pervitin-pernik-piko-pecko-parno-peri-bily-snih-ice-czecho-speed-hromady-cary-.html
http://www.magazin-legalizace.cz/cs/articles/detail/839-pecko-peri-pergo-piko-parno
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba.html
Doporučuji Vám s kontaktováním odborné podpory a pohovorem neotálet. Život s uživatelem drog bývá sám o sobě náročný, pro parnerka/ku může být devastační a zničující, protože často velmi dlouho trpí více, než sám uživatel.
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak si stojíte a jak se situace vyvíjí. Také, jestli Vám odpověď byla užitečná.
Držím palce, přeji hodně štěstí a klidné Vánoce v rámci možností.
Amrit Sen