dojezd
Tomas
dobrý den tak dvakrát do roka si dam extázy ale po posledním nedávnem užití sem měl fakt divný stav když extáze přestávala pusobit šel sem si sednout a žačal sem se hodně potit bylo mi na zvracení a byl sem malátný a měl jsem zvýšený tep cca po hodine sezení ten stav odezněl ale nikdy se mi to nestalo dost mě to vyděsilo natolik že si extázy už nikdy nedám prosim o radu coto mohlo být popř jestli je to vážný děkuji moc za odpověd.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Tomasi,
a díky za důvěru.
Nepopsal jste mnoho podrobností o tom, jak užití extáze probíhalo. Trochu to vypadá, že jste zažil stav podobný úzkosti, panice, spojený s intenzivním pocením ... možná se objevily i nějaké další projevy jako je třeba bušení srdce, zrychlená srdeční akce, nějaké další pocity? Byl v tu chvíli někdo s vámi, zažil někdo z těch, kdo užili tu samou tabletu, něco podobného? Mohl váš zážitek nějak souviset s tím, co se stalo tou doboui v prostředí, kde jste se nacházel?
Užívání halucinogenů působí na chemické procesy v mozku, ale tím v zásadě velmi snadno ovlivňuje i ty fyzické. Nejde tedy jen o pocity a prožívání, ale i o fyzické projevy, které s sebou užití může přinést. Pravděpodobně jste zažil něco blízké bad tripu. Naštěstí to bylo až na konci doby účinku, naštěstí to trvalo jen hodinu a naštěstí jste se z tohoto stavu z té největší části probral. Máte sice obavy o své zdraví a je klidně možné, že právě tyto obavy navazují na úzkostný pocit, který jste na konci užití zažil. Máte nějaký důvod, proč se nyní o své zdraví obáváte? Co myslíte, že se vlastně dělo? A jak se cítíte dnes?
Pokud byste na sobě pozoroval nějaké příznaky nemoci, potíží, nezbyde vám než vyhledat lékaře. Takhle na dálku váš stav nikdo kvalifikovaně neposoudí. Stejně tak se může stát, že se vám ale budou vracet obavy a úzkostné pocity v zásadě bez nějakého zjevného důvodu ... pak má smysl se spíše než na praktika obrátit na psychiatra. Někdy užití halucinogenů spustí úzkosti, nebo jiné psychické problémy. Pokud je zachytíte, zastavíte a zaléčíte včas, velmi pravděpodobně se vše vrátí k normálu. Pokud byste však řešení potíží odkládal, může se po nějaké době stát, že přejdou do chronické podoby, která začne ovlivňovat i další oblasti vašeho života. Dlouhodobě zanedbané chronické psychické potíže se pak často také velmi zdlouhavě a komplikovaně léčí.
Nicméně nemalujme čerta na zeď. Ve většině případů jde o jednorázový nepříjemný zážitek, který překonáte. A je velmi pravděpodobné, že pokud se do budoucna vyhnete dalšímu užívání, nejspíš se ani nevrátí. Rozhodně to ale neberte na lehkou váhu, určitě je to minimálně varování, upozornění, že by se v případě pokračování v užívání mohly objevit další problémy.
Stačí v tuto chvíli takto?
Budu ráda, když se ozvete, jak vám je, jak se cítíte.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.