Pomoc pro meho bratra
Paja
Neveri mu tam a stale ho trestaji za to co neni. Nikdy drogy nebral. Je mozne nejake vysetreni, ze to vylucuji nemocna jatra? Potrebovala bych poradit jestli se da neco delat a jak to dokazat aby mu verili . Kdyz sem chtela nejake vetsi vysetreni na drogy zamitli to. Prosim poradite mi? Dekuji za odpoved XXXX

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Pajo,
naše poradna funguje anonymně, proto jsme ve vašem původním dotazu smazali vaše příjmení.
Nejsem si jistá, jestli jsem váš dotaz správně pochopila. Jestli tomu dobře rozumím, pak je váš bratr z důvodů, které neuvádíte, v léčebně v Dobřanech, kde ho testovali na drogy a testy vyšly positivně. Vy si myslíte, že nikdy drogy neužíval, případně vám to tvrdí bratr, a domníváte se, že jsou testy falešně positivní kvůli látkách, které by mohly vylučovat bratrova nemocná játra. Chápu to dobře? Tak či onak se v situaci vašeho bratra jen obtížně orientuji, nerozumím dost dobře ani tomu, jakou roli v celé věci hrajete vy. Neumím si představit, jak byste vy mohla dokázat, že bratr drogy neužívá, obzvlášť pokud mu vychází positivně testey na drogy.
Pravdou je, že testy na drogy jsou specifické a reagují pouze na aktivní nebo pasivní metabolity drog nebo jejich velmi příbuzných látek, nejčastěji třeba léků, které jsou svým účinkem velmi obdobné drogám, často mají i závislostní potenciál jako drogy samotné. Pokud tedy testy potvrzují, že bratr drogu užil (a bratr dodává k testů svou vlastní moč nebo krev), pak je to nejspíš skutečně tak, že drogu nebo podobnou látku užil. V případě, že se budou testy opakovat, a bratr drogy užívat nebude, vyjdou nejpozději v horizovnut několika dní testy negativně.
Jakékoli vyšetření na drogy si můžete objednat i jako samoplátce, ale musíte ho pak také zaplatit, u specializovaných toxikologických laboratoří. Odběr vzorku a jeho doprava do laboratoře vyžaduje dodržení určitých pravidel. Pokud by na tom bratr trval, nejspíš by bylo možné něco takového domluvit s některým z ošetřujích lékařů a následně byste mohla asistovat při převozu vzorku. Ale musel by o to stát hlavně bratr, nikoli vy (předpokládám, že je bratr plnoletý a svéprávný) a bylo by potřeba, aby pak v tomto směru spolupracoval s lékařem a testy si zaplatil.
Možnosti testování můžete konzultovat zde:
Ústřední toxikologická laboratoř
při Ústavu soudního lékařství a toxikologie Všeobecné fakultní nemocnice v Praze
areál Dětské kliniky, 1.patro, budova A2
Ke Karlovu 2, 120 00 Praha 2,
Tel.: 224 967 188
- konzultace k odběru na tel.: 224 911 267
http://www.vfn.cz/pracoviste/kliniky-a-oddeleni/ustav-soudniho-lekarstvi-a-toxikologie/
konkrétně zde.
Z vašeho dotazu není jasné, proč se bratr ocitl v léčebně, co ho trápí, s čím se léčí. Ani mi není zcela srozumitelné, proč se domníváte, že ho za něco trestají. Léčebny jsou zařízení, která mají za cíl primárně lidem pomoci, nikoli je trestat. Hospitalizace v nich je finančně poměrně nákladná, neumím si proto představit, že by bratra drželi v léčebně, aniž by k tomu byl vážný důvod. Na stranu druhou je to často tak, že se do léčebny dostávají lidé v různě komplikovaných situacích, často jde o vážné psychické nebo i psychiatrické potíže. Pobyt v léčebně tak není zdaleka vždy po celou dobu příjemný, naopak zejména v počátcích léčby, nesou někteří pacienti pobyt velmi těžce. Není to i případ vašeho bratra?
O celé situaci vím příliš málo na to, abych dokázala posoudit, co je v situaci bratra pravděpodobné, natož kde je pravda. Jak dlouho je bratr hospitalizován? Měl nějaké potíže v minulosti? Kolik je mu vlastně let? A jakou roli v celé věci hrajete vy? Měla jste možnost hovořit s jeho ošetřujícím lékařem a zeptat se na to, co vás trápí? Lékař by vám jistě vysvětlil, jak se to má s testy na drogy a souvislostí s jaterním onemocněním, kvalitou testů, dost možná by vám vysvětlil i důvod bratrovi hospitalizace apod.
Není možné, že vám naopak bratr něco tají a v tuto chvíli je psychicky na dně třeba právě pro to, že užíval v minulosti drogy? Viděla jste některé z výsledků, které prokazují přítomnost drog, máte přístup k informacím o zdravotním stavu bratra a mohla jste situaci konzultovat s lékaři? Nebo spoléháte pouze na informace od bratra? Viděla jste nějaké dokumenty, které se pojí s jeho nástupem do léčby a zdravotním stavem (játra, testy na drogy apod.)? Rozumím tomu, že ho máte ráda, záleží vám na něm a chcete mu pomoci. Jestli mu v tuto chvíli není dobře, pak chápu i to, že byste mu ráda pomohla a třeba zajistila i testy. Ale jak moc mu můžete věřit v tom, co vám říká?
Je mi líto, ale nejspíš vám nedokážu blíže odpovědět. Snad tedy alespoň takto.
Budu ráda, když napíšete, jak se situace vyvíjí.
S pozdravem a přáním, aby se vše brzo vyjasnilo.
Gabriela Minařík.