Zuby
LocoMarco
Ahoj mám problém se zuby a nevím jak to mám řešit drogy mě provází už snad deset let(pervitin,speed,extáze,marihuana) prostě co kde je zuby mám v už fakt v háji a bojím se jít k zubaři pro pomoc nemám zaměstnáni a navíc se zdržují v cizině mám strach aby mi to nijak neublizilo dík za radu

Odpověděl: Amrit Sen
Loco, opět zdravím.
Právě jsem odpovídal na Váš, zřejmě omylem dvakrát uvedený dotaz. Přikládám tedy kopii předchozí odpovědi:
Chápu dlouhodobou tíhu Vaší situace. Život, tam kde byl, nevrátíte. Není ani proč, víte nejlépe v co a kam, nikoli bezdůvodně, vyústil. Můžete ale začít znova, jako všichni uzdravení závislí, většinu života, pokud včas změníte životní styl, máte před sebou.
Je na Vás, čím začnete, jestli péčí o chrup, léčbou závislosti, nebo jestli zkusíte obojí zároveň. Jak píšete, v cizině to ale může být velmi, velmi náročné.
I kdybyste měl peněz jako šlupek a nechal si zuby spravit, po tolika letech užívání drog, pokud budete pokračovat, Vám příliš dlouho nevydrží. Z mého pohledu, pokud netrpíte akutními bolestmi, začněte řešit svoje užívání drog a resocializaci, ke které patří i péče o zdravotní stav.
Nezmiňujete, ve které zemi žijete. Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města se pohybujete, pošleme Vám kontakty na bezplatné služby pro uživatele návykových látek v dosahu, nebo Vám pošleme odkazy, díky kterým konrétní kontakty najdete.
Od toho se můžete odpíchnout. Není nad osobní konzultaci, která může být i zcela anonymní. Při rozhovoru s pracovníky služby, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení pracovníci znalí regionu a jeho možností, doporučí konrétní kroky, jak ji řešit, jakým chybám se vyhnout a na koho dalšího se případně nejlépe obrátit.
Kromě poradenství ohledně užívání, nebo cesty k úzdravě, můžete konzultovat i sociální, zdravotní a další témata, která budete mít na srdci.
Další možností je vrátit se domů. Adiktologické zdravotnické služby jsou plně hrazeny každému občanovi ČR pojišťovnou, bez ohledu na to, jestli má na zdravotním pojištění dluh. Léčba a péče v nestátních zařízeních je buď zcela zdarma, nebo ji v případě pobytové léčby v terapeutických komunitách hradí sociální odbor a úřad práce, pokud se zaregistrujete. I zde bez ohledu na případný dluh na sociálním pojištění. Tak zní zákon a běží praxe.  Základní zubní ošetření máte v ČR také zdarma a dalším můžete pokračovat, až se dáte trochu do kupy.
Pokud byste měl zájem a konkrétní otázky k možnostem léčby v ČR, rádi odpovíme a nasměrujeme Vás.
Ve větších i menších městech celého světa už po dlouhé generace velmi úspěšně fungují svépomocná společenství NA - Narcotics Anonymous - vzájemně se podporujících uzdravujících se a uzdravených narkomanů, na jejichž mítink, lépe mítinky, určitě zajděte.
Pro případ, že nemáte žádnou zkušenost, přidávám i odkaz na český web NA, abyste si mohl udělat představu o tom, na jakých principech fungují. Na českém webu chybí 12 tradic NA, přidávám je tedy sem, do odpovědi.
Místa a časy mítinků NA ve světě, podle státu, města a oblasti, najede zde:
NA - Narcotic Anonymous World Services
https://www.na.org/
O tom, jak fungují, se v Českém jazyce dočtete zde:
NA - Anonymní Narkomani CZ
Kdo jsme:
https://anonymni-narkomani.webnode.cz/
Proč jsme tady:
https://anonymni-narkomani.webnode.cz/narkomani/
12 kroků:
https://anonymni-narkomani.webnode.cz/a12-kroku/
12 tradic NA:
To co jsme získali, můžeme udržet jedině bdělostí. Stejně jako je svoboda jednotlivce výsledkem 12 kroků, je svoboda skupiny výsledkem našich tradic.
Dokud je pouto, které nás spojuje, silnější než síla, která by nás rozdělila, všechno bude dobré.
1. Naše společné blaho by mělo být na prvním místě; osobní uzdravení závisí na jednotě NA.
2. Pro účel naší skupiny existuje pouze jedna konečná autorita - milující Bůh, tak jak se vyjadřuje v našem skupinovém svědomí. Naši vedoucí jsou pouze spolehliví služebníci, kteří však nevládnou.
3. Jedinou podmínkou pro členství je touha přestat brát drogy.
4. Každá skupina by měla být autonomní s výjimkou záležitostí, které ovlivňují jiné skupiny nebo NA jako celek.
5. Každá skupina má pouze jediný primární účel - přinášet své poselství závislému, který ještě trpí.
6. Skupina NA by nikdy neměla podporovat ani financovat jakékoliv zařízení nebo vnější podnikání, ani jim propůjčovat jméno NA, aby nás problémy peněz, majetku a prestiže neodvedly od našeho primárního účelu.
7. Každá skupina NA by měla být plně soběstačná a odmítat vnější příspěvky.
8. Společenství Anonymní narkomani by mělo zůstat navždy neprofesionální, ale naše servisní centra mohou zaměstnávat speciální pracovníky.
9. NA jako takové by nikdy nemělo být organizováno, ale my můžeme vytvořit servisní rady nebo výbory přímo odpovědné těm, kterým slouží.
10. Společenství Anonymní narkomani nemá názory na vnější otázky, proto by jméno NA nemělo být nikdy zataženo do veřejného sporu.
11. Naše vztahy s veřejností jsou založeny spíše na přitažlivosti než na propagaci; musíme vždy udržovat osobní anonymitu na úrovni tisku, rozhlasu a filmu.
12. Anonymita je spirituálním základem všech našich tradic. Vždy nám připomíná, abychom kladli principy před osobnosti.
Kontakty, místa a časy mítinků:
https://anonymni-narkomani.webnode.cz/kontakt/
Nenechte se zaskočit, nebo odradit spiritualitou NA. Nejde o žádnou sektu, ani náboženské fanatiky. Díky docházení na mítinky se uzdravilo a uzdravují tisíce závislých, kteří "Vyšší moc" chápou, jako sílu přátelského ducha společenství.
Podněty, jak a kde začít, máte. Kdybyste se potřeboval ještě na cokoli zeptat, pište, jsme tu pro Vás.
Přeji Vám vše dobré, držím palce,
Amrit Sen.