Kdy mohu akutně zavolat lékařskou pomoc
GIV
Dobrý den!
Je možná zavolat záchranku pro osobu blízkou, alkoholičku, v době "záchvatu", tj. když se po požití nadměrné dávky alkoholu projevuje agresivně (minimálně na slovní úrovni), vede sebevražedné řeči, hystericky řve a je nezvladnutelná (utíká z domu nebo naopak slovně hystericky doráží na zbytek rodiny). Je to sice vlivem alkoholu, ale nevylučuji, že je to kombinované s nějakou psychickou poruchou (manie/deprese, začínající schyzofrenie, Přitom do takového "šíleného" záchvatu propadá hlavně při zmínce, že je potřeba se léčit, pak zcela vypne mozek a jen řve: "nenechám se zavřít, raději se zabiju." Nemá ani v relativně klidném stavu schopnost naslouchat a vyslechnout, jak situaci vidí její okolí. Obviňuje všechny, že se proti ní spikli a dohodli.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Bohužel, moc možností jak pomoc, nemáte. Léčba závislosti je především záležitostí dobrovolnou, jelikož je založena na motivaci a především spolupráci dotyčné osoby.
S nedobrovolnou hospitalizací se to má tak, že pokud je konzumující osoba v ohrožení zdraví či života (nebo svým jednáním ohrožuje okolí), lze zavolat záchranný systém. Tato osoba je pak převezena na psychiatrii, kde trvá pobyt tak dlouho, dokud akutní stav neodezní. Nejedná se tedy o klasickou léčbu závislosti, s tou by musel dotyčný souhlasit. V případě, že lékaři usoudí závažnost a stav se hospitalizovaného nelepší, mohou lékaři požádat o soud o prodloužení hospitalizace. V těchto případech se však téměř vždy jedná o situace, kdy je s diagnózou závislosti přítomna ještě další závažná psychiatrická diagnóza (což uvádíte, že pravděpodobně je).
Další možnost jsou tvz. ,,ochranné léčby", které bývají nařízené soudem v rámci rozsudku v trestním řízení. To jsou, ale případy, kdy závislá osoba opakovaně v souvislosti se svou závislostí páchá trestnou činnost. Po té soud může nařídit, ale není to pravidlo - ochranné léčení.
Stačí to takto?
MK