Metamfetamin - kritická závislost
Pavel
Dobrý den,
předem bych chtěl poděkovat za odpověď.
můj dotaz spočívá v tom proč je těžké se ze závislosti na pervitinu dostat když jde jen o psychickou závislost? Napadá mě, že stačí jen síla vůle přesto se v procentech uvádí, že obvykle tomu lidé propadnou.
Sám mám zkušenost s jednorázovým užitím a nepocítil jsem žádnou závislost.

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
"jen" psychická závislost... Jak se to vezme - závislostní onemocnění postihuje vždy všechny oblasti fyzickou, psychickou, sociální a spirituální. Různé látky mají různě silně vyjádřené postižení dané oblasti. Fyzický odvykací stav je jen jedním ze 6 průvodních diagnostických kritérií (jako např. u opioidů nebo alkoholu atd.). Silná touha po užití (tzv. craving) je dalším z diagnostických kritérií, jež je právě extrémně vyjádřen u pervitinu.
Píšete o silné vůli - vůle a její síla je jednou z prvních schopností a vlastností organizmu (jedince), která je užíváním jakýchkoli návykových látek postižena a velmi silně narušena.
Syndrom závislosti, který se někdy laickou veřejností zkracuje na označení "závislost" je plýživý fenomén, který se vyvíjí postupně v průběhu užívání - závisí na látce a vulnerabilitě (zranitelnosti - náchylnosti) jedince ke vzniku závislostní poruchy (ať už syndromu závislosti nebo některých předstupňů - škodlivého užívání atd.
Stačí takto?
S pozdravem
Dr. Zbyněk Oktábec