Obavy
Lada
Dobrý den, všude čtu že vir HIV je velmi citlivý a na vzduchu přežívá jen pár minut. Pokud by byla použitá jehla hozená v koši v zubní ordinaci, a já se o ni nechtěně při manipulaci se sáčkem píchla a krev by netekla, nemusím se ničeho obávat? Opravdu HIV na vzduchu umírá během pár minut? Děkuji za odpověd, už jsem asi paranoidní

Odpověděl: Markéta Kordová
Lado, dobrý den.
Můžete prostudovat základní informace v rubrice Drogy a nemoci na tomto webu - viz odkaz: http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/aids-hiv.html
Pokud by se hrot nedostal do přímého kontaktu s krví nakažené osoby a bezprostředně do kontaktu s krví osoby další, nemělo by hrozit riziko. Stejně tak jako se nenakazíte například na toaletě, v těchto případech je riziko přenosu minimální, a to proto, že virus na vzduchu nepřežije.
Níže kopíruji informace z webu:  www.aids-hiv.cz Otevřít odkaz v novém okně (Národní program boje proti HIV/AIDS - Státní zdravotní ústav ČR):
Virus HIV je velmi citlivý k zevním vlivům, ničí ho běžné fyzikální a chemické prostředky, např. teplota nad 60o C, běžné dezinfekční prostředky, např. chlorové preparáty. Po zaschnutí virus HIV záhy hyne. Virus HIV se vyskytuje v tělesných tekutinách, zejména v krvi, spermatu, poševním sekretu a v mateřském mléku. Aby došlo k infekci, musí do organismu člověka proniknout určité množství viru HIV, hovoříme o tzv. infekční dávce.
Jsou známy pouze tři způsoby přenosu infekce HIV:
1. Nechráněným pohlavním stykem
2. Krevní cestou
a) podáním infikované krve nebo krevních přípravků.  V současné době je tento způsob přenosu v rozvinutých zemích, mezi které naše země patří, téměř vyloučen.V České republice jsou od roku 1987 všichni dárci krve kontrolováni, zda jejich krev není infikována virem HIV.
b) při drobných poraněních je nebezpečí nákazy virem HIV od infikovaného člověka nepravděpodobné, protože k infekci je třeba určité množství viru. Je však třeba se vyvarovat společnému užívání hygienických potřeb, jako kartáčku na zuby a žiletkám, stejně tak jako nedostatečně sterilizovaným nástrojům při provádění některých kosmetických úkonů (tetování, propichování ušních boltců, piercing apod.).
c) při injekčním užívání drog Sdílení injekčních jehel, stříkaček i roztoku drogy může vést k infekci HIV u injekčních uživatelů drog, pokud je některý z nich nakažen virem HIV.
3. Z matky na dítě. Těhotná žena infikovaná virem HIV může nákazu přenést i na své dítě jak během těhotenství, porodu, tak i kojením.
Dále se můžete podívat na stránky české společnosti AIDS pomoc www.aids-pomoc.cz Otevřít odkaz v novém okně, kde je také k dispozici on-line poradna.
Můžete také využít bezplatnou telefonickou linku 800 800 980 (k dispozici NON-STOP).
Stačí to takto?
S pozdravem, MK