Marihuana
Lenka
Dobrý deň, v piatok som mala marihuanu v podobe brka.. všetko bolo fajn len o nejake 2-3hod som sa cítila strašne zbytočne, že nič nemá zmysel, začala som úplne inak zmyslat.. trvá to už 3 dni som jak úplne iny človek, nemám žiadnu motiváciu, úplne inak zmyslam, som úplne bez emócií a mala som aj stavy úzkosti.. len som sa chcela opýtať či má to prejde alebo už navždy sa budem takto cítiť? Nie som dlhodoby fajčiar marihuany mala som ju len zopár krát. Ďakujem za odpovedať..

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Lenko,
díky za váš dotaz.
Píšete, že jste nejspíš v minulosti několikrát užila marihuanu, naposledy v pátek. Tři hodiny od užití jste se přestala cítit psychicky dobře, připadáte si jinak, popisujete pocity smutku, zbytečnosti, ztráty smyslu, motivace, přibylo úzkosti, jakoby ubylo emocí. Nepíšete nic o tom, jestli jste něco takového prožila už dříve, jestli máte nějaké psychické potíže vy, nebo někdo jiný z blízké rodiny, nezmiňujete se o tom, jaké jiné zkušenosti s drogami máte, nevím ani váš věk. Vycházím tedy z velmi mála informací a i to je důvod, proč se v podobných situacích těžko odpovídá.
V zásadě se může situace vyvinou několika směry
- váš stav se postupně (a spíše rychle) zlepší a vše se vrátí k normálu. V tom případě by bylo dobré se do budoucna užívání marihuany, ale i další drog, zejména pak těch halucinogenních vyhýbat. Dost možná pro vás bude rizikové i větší užívání alkoholu. Nicméně to by byla ta nejlepší varianta.
- může dojít k tomu, že se sama budete točit v kruhu svých pocitů, dojmů a špatného zážitku a stav se tak bude lepšit jen pomalu. V tom případě by bylo dobré držet se stejných zásad - tedy neužívat žádné drogy ani nyní a nejlépe ani v budoucnu. Pokud by se situace zlepšovala pomalu, pak je otázka, po jaké době by už bylo rozumné zajít za psychiatrem nebo jiným odborníkem. Když se totiž podobné psychické obtíže neřeší však, mohou přejít do chronicity. Takové stavy se pak léčí o poznání obtížnější a to i proto, že se na ně vlastně postupně nabalí další potíže - člověk třeba začne více vysedávat doma, přestane chodit mezi lidi, ztratí zájem o svoje okolí, koníčky ... když v tomto stavu zůstanete příliš dlouho, bude i hledání cesty ven náročnější.
- pak je zde také možnost, že vám marihuana mohla urychlit nástup psychických potíží, které by se jinak projevily třeba i mnohem později. Pak je dobré vyhledat odbornou pomoc co možná nejdřív - pokud jste mladší, často se v první chvíli sahá k terapii a poradenských rozhovorům. Máte představu, kde a jak takovou odbornou pomoc hledat?
Ostatně už to, že byste si mohla s někým otevřeně promluvit o tom, jak se cítíte a co se vám přihodilo, by vám mohlo docela dobře ulevit. Máte někoho takového?
Lenko, doufám, že vám bude brzy lépe a tenhle zážitek pro vás bude jen jasná zpráva, že marihuana a podobné experimenty prostě nejsou nic pro vás. Budu moc ráda, když se ozvete, jak vám je a jak se situace vyvinula.
Vše dobré přeje,
Gabriela Minařík.