Pomoc
Klara
Dobrý den, chci poprosit o radu z vašich zkušeností. Jedná se o to, že bych chtěla pomoci svému kamarádovi. Našel si kamarády, kteří hodně hulili. Věděla jsem, že to dělá taky a nic proti tomu nemám, sama si myslím je jednou za čas to asi ničemu nevadí. Nicméně tohle nebylo jednou za čas, ale pak i několikrát denně. Jedná se o dobu několik let (asi 3). Občas má stavy, že s tím chce přestat, ale nikdy to nevydrží a když už jo, vím že to dohání alkoholem. Ne nějak moc, ale dá si třeba panáka předtím než někam jde nebo tak. Zkousi i trvde drogy ... Chtěla bych mu nějak domluvit, nevíte co by mohlo pomoci? Nějak nenásilně ho navést na na jinou cestu. Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Kláro,
děkuju vám za dotaz i za důvěru a upřímnost, se kterou jste vše popsala.
Jestli tomu dobře rozumím, pak vám na kamarádovi záleží a byla byste nerada, kdyby to s ním šlo nějak z kopce. A jak se zdá, i on sám vnímá, že není vše v pořádku. To je dobrý základ, na kterém může stavět, až bude skutečně chtít něco změnit!
Zatím to vypadá, že drogy a parta, se kterou hulí, jsou pro něj důležití a nechce o ně přijít. Na takové rozhodnutí má plné právo - je to jeho život, rozhoduje o něm nakonec jen on sám.
Pro vás je možná těžké dívat se, jak dělá podle vás ta špatná rozhodnutí. Možná byste mu ráda pomohla, nebo ho ochránila, podpořila ho. Pokud však budete o změnu stát víc než on sám, nejspíš si naběhnete - budete po čase zklamaná z jeho malé snahy, slabé vůle, nebo naštvaná, že možná ani nic měnit nechce. Často to tak bývá, když člověk pomáhá někomu, kdo pomoc nechce, nebo "chce, ale ... (nechce přijít o kamarády; nemůže odolat, už je na tom závislý... apod.)" ... a mám dojem, že v podobném období se nachází i váš kamarád.
Někteří lidé na vašem místě by začali za každou cenu zachraňovat, přesvědčovat, pomáhat ... a vlastně by se jejich středobodem stalo ono pomáhání a změna, která vlastně na nich samotných vůbec nezávisí. Ukazuje se, že tahle cesta není nejlepší. Často vede ke zklamání a smutku.
Zdá se mi mnohem efektivnější starat se v prvé řadě o sebe - žít spokojený život, plnit si sny, mít koníčky a přátele, užívat si v životě toho hezkého. Často právě tohle je tou největší motivací, kterou můžete kamarádovi nabídnout - ukázat mu, že i přes trable, potíže a smutky a nezdary, je možné být na světě rád a a spokojený. Můžete mu nabídnout pár společných chvil strávených za střízliva, mluvit o tom, že vám na něm záleží, máte ho ráda, bojíte se o něj, ale nehodláte se obětovat nebo nechat stáhnout do stejných potíží. Sama si řeknětě, v které chvíli se s ním cítíte dobře a bezpečně - v ostatních je lepší mu prostě kontakt odmítnout. Právě takové srozumitelné vztahy, kdy bude vědět, s čím nesouhlasíte, a co se vám na jeho chování nelíbí, a zkušenosti s tím, že je možné být na světě rád, pro něj můžou být tím největším důvodem, proč se o změnu pokusit.
Snad jsem vám odpověděla alespoň trochu ... vím, že to není žádná rada tipu "mávnutí kouzelným proutkem", ale snad v ní najdete alespoň nějaké odpovědi ... a budu ráda, když napíšete znovu, jak to vypadá.
Držte se.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.