under control/out of control
jinotaj - Tomáš
Dobrý den,
Under control vs Out of control.. Podobně znějící(skoro stejné) a přitom nebe a dudy a zároveň tak tenký led, že se člověk potom obává že každou chvíli praskne.
Rekreačně užívám pervitin od 18 let a poslední rok aktivně s tím, že jedu třčeba jízdu 5-7 dní(tím nemyslím, že nespím tyto dny. Něco málo naspím) a potom dokážu být čistý týden - 3 týdny, délka pauzy se většinou odvíjí od síly vnější motivace lidmi, kterým na mě záleží. Špatné je to, že já v sobě cítím, že já jako JÁ(ego) se toho zbavit nechci.. Baví mě to, mám to rád, kolikrát si i opravdu přiznám, že ty dny s tím pervitinem jsou zábavnější(netvrdím odlišné) jsou totožné, jen s tím rozdílem, že Vás vše baví víc než když jste v normálním stavu(čas letí jako voda - jste dobře sjetej). Za ten rok aktivního braní mi to vzalo veliký kus zodpovědnosti, který se mi promítl do osobního života(přišel jsem o práci, několika letý vztah, skoro i rodina a dokonce i auto, víc to rozvíjet nebudu. Jste znalí v oboru, určitě víte, co tím mám na mysli. Můj postoj je takový, že to nevyhledávám, ale když je to k mání, tak mě to nemine(chci si dát, není mi to cizí). Snažím se najít cestu ven. Jsem i ochotný podstoupit léčbu, jen mám obavu z toho, že vzhledem k tomu, že neužívám nitrožilně mě z detoxu pošlou po 24 hodinách domu s tím, že nejsem závislý a že to dokážu sám.. Zjistil jsem, že klíč je změnit lidi ve vašem okolí, ale já bych už neměl moc lidí a já jsem společenský člověk, já potřebuju ventilovat věci skrze komunikaci, můj nejlepší kamarád(tzv. bratr) bere opravdu hodně, ale i přesto ho cením a je to jeden z nejrovnějších a nejupřímnějších lidí. Rodiče se dozvěděli a hlavně vidí, že se něco děje a i když mi je 25 let, tak miluju svoje rodiče a svojí sestru a rve mi srdce, když slyším a vidím, jak se kvůli mě trápí(to je ta ona vnější motivace), která je silná, ale asi ne dostatečně. Chci z toho ven dřív, než bude pozdě. Chuť a sílu na to ještě mám zatím a udělám proto maximum, jen se ptám kde je ta cesta? V čem a jak ji vidítě Vy? prosím nasdílejte názor a tipy, budu Vám velmi vděčný. Plno mích kamarádu dnes bručí v chládku za krádežě a maření soudních rozhodnutí(se zákonem problémy nemám) a jsou to pro mě odstrašující případy. Já nedopadnu jako oni, NECHCI!!
Tak jsem se svěřil skrz tyhle řádky Vám a žádám o pomoc. JSem vděčný za každý řádek co odepíšete.
Přeji úspěšný den.
Tomáš

Odpověděl: Amrit Sen
Tomáši, zdravím Vás,
díky za důvěru a autentickou osobní výpověď. Chápu Vaše obavy a pochybnosti, jsou zcela na místě.
Odpusťte, ale Vaše užívání nelze kvalifikovat jako rekreační, byť popisujete, že si dáváte pauzy.
Z našeho pohledu (několikadenní tahy a další..), jde o intenzivní užívání. Závislost na pervitinu nemusí znamenat užívat ho každý den, ale například i kvartálně, jako to děláte Vy.
Přestat užívat pervitin nemusí být vždy tak těžké, "jádro pudla", tedy "tvrdší oříšek", představuje schopnost nezačít ho znovu užívat.
Závislost ve Vašem případě signalizují i další typické symptomy a okolnosti - ztráta zaměstnání, orientace na kontakty s drogovou komunitou, setrvávání v užívání s hazardem a obětováním vztahů s blízkými, kteří Vás milují...
Píšete, že klíčem ke skoncování s užíváním drog, je přestat se stýkat s lidmi z drogové komunity. Víme, že to nemusí být lehké, ale kdyby to stačilo, plesali bychom radostí.
Odstřihnout se od uživatelů a distributorů drog a navázat bezpečnější vztahy, je sice nezbytnou, ale jednou z mnoha stejně důležitých potřeb k vystoupení z bludného kruhu.
Tomáši, nepleťte si detox s léčbou, ten je její první, nejsnadnější fází. Léčba, znamená terapii, ať už skupinovou, či individuální a následné dlouhodobé doléčování.
Cílem léčby závislosti není abstinence, jako taková, ta je nezbytným prostředkem na cestě k úzdravě a osobnostnímu růstu.
Za úzdravu považujeme získání schopnosti žít spokojený, šťastný život, v kvalitních přátelských, partnerských, rodinných, studijních či pracovních vztazích, stejně tak se světem i k sobě samému. Že jste nám napsal, může být prvním krokem k jejímu dosažení.
Cesta k úzdravě je vždy během na delší trať, na které mohou být největšími trumfy otevřená mysl a upřímné, odvážné srdce, ochota, vytrvalost a odhodlání vykonat kus poctivé práce na sobě. Pro začátek aspoň od každého trochu.
Internetové poradenství má své limity, není nad osobní pohovor. Proto Vám doporučuji zavolat do zařízení v dosahu, které poskytuje bezplatné i anonymní služby uživatelům návykových látek a domluvit si termín schůzky. Může jít o zcela nezávazný anonymní poradenský kontakt.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušený odborník doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, co užitečného pro sebe můžete podniknout, zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měl vyvarovat.
Asi je Vám jasné, že jeden rozhovor nevyřeší vše, jako mávnutí kouzelným proutkem. Co je však jisté, že se Vám uleví, získáte řadu užitečných informací, podporu a pomoc, případně další potřebné kontakty.
Pokud projevíte zájem, můžete si sjednat průběžnější schůzky, abyste byl pevnější v kramflecích, věděl, jak reagovat v situacích, které přinese nejbližší čas a dokázal zreflektovat, jak na tom jste, co byste rád, nebo kudy se vydat.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na adiktologické ambulace, AT poradny, kontaktní centra, nebo další bezplatné služby v okolí a dosahu, obratem pošleme.
Jak je, podle oblasti a typu služby, zařízení, můžete vyhledat sám, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete kontaktovat některou z našich služeb, rádi se Vám budeme věnovat: http://www.sananim.cz/
Najdete tam i mnoho dašího.
Velmi užitečné, obohacující a inspirativní, pokud jste z Prahy, nebo Brna, pro Vás může být navštívit, lépe navštěvovat setkání, mítinky svépomocného společenství uzdravujících se a uzdravených závislých
NA - Anonymních Narkomanů
https://anonymni-narkomani.webnode.cz/
https://anonymni-narkomani.webnode.cz/narkomani/
https://anonymni-narkomani.webnode.cz/a12-kroku/
https://anonymni-narkomani.webnode.cz/kontakt/
https://www.na.org/
Ať už se rozhodnete a budete pokračovat jakkoli, jsme tu pro Vás.
Držím palce, přeji hodně štěstí, kdykoli napište,
Amrit Sen.