Závislost
Martin123
Dobrý den,
snažím se přijít na to proč marihuana je považována za drogu a co přesně je definice závislosti.
Když se podíváme na drogy tak všeobecně jsou to nějaké látky na kterých vzniká závislost (dlouhodobým nebo krátkodobým užíváním) a také působí na uživatele změnami vnímání, pocitů, chování a tak dále.
Takže marihuana jako taková spadá do kategorie drog jenom protože způsobuje změny pocitů a chování?
Proč je zrovna na marihuaně závislost když já jsem dříve užíval marihuanu a nepocítil jsem žádné náznaky, které by dokazovali závislost na této droze?
Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Martine, zdravím Vás.
Níže kopíruju kritéria závislosti dle Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN):
MKN říká, že při závislosti má pro jedince užívání nějaké látky přednost před jiným jednáním, kterého si dříve cenil více. Jako centrální charakteristiku onemocnění označuje touhu (často silnou a přemáhající) užívat psychoaktivní látku. Touhu užívat drogy si jedinec uvědomuje (i když ji nemusí přiznávat) a snaží se často užívání kontrolovat nebo i zastavit. Obyčejně však neúspěšně.
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
• silná touha a nutkání užívat látku
• potíže v kontrole užívání látky
• užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků
• průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu)
• zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy
• pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.)
Marihuana je látkou, která ovlivňuje vědomí, takže patří mezi drogy zcela oprávněně. Těžko na Vaše další dotazy objektivně odpovědět dle několika mála informací přes net. Plno lidí se s drogami potká a je to pro ně pouze jen epizoda v jejich životech, nemají k závislostnímu chování nebo k rizikovému užívání dispozice a nic hrozného se jim nestane. Také jsou, ale osoby, které tyto dispozice mají a potkání se s jakoukoliv takovou látkou může pro ně znamenat cestu do pekel. Zřejmě jste ten typ, který tyto dispozice nemá, ale opravdu netuším, jak Vaše užívání vypadalo, jak často jste konzumoval, kolik jste toho konzumoval, jak dlouho Vaše užívání trvalo, zda jste si plnil své povinnosti a zda Vám to nepřineslo nějaké komplikace, které si třeba ani neuvědomujete, jak je to dlouho, co už THC neužíváte...
Jak jsem uváděla výše, těžko to objektivně hodnotit touto cestou.
Stačí to v tuto chvíli takto?
Mějte se zatím hezky, MK