Jak pomoci?
Josefa
Dobrý den,
mám syna, je mu 31 let. Posledních 6 let bydlel mimo domov, v Anglii, pak v Praze. Před měsícem se s ním rozešla dívka, neměl kde bydlet, tak jsme ho odstěhovali domů na venkov. Věděli jsme, že kouří trávu, ale nyní máme podezření, že bere i něco jiného. Co je doma spí. Vůbec mu na sobě nezáleží, je mu jedno, co si obleče, jestli má v pokoji nepořádek, špinavé WC nebo má roztrhané boty. Je mu jedno, jestli je sám čistý nebo ne. Pořád spí. Probudí se , nají se a zase spí. Nechce s námi mluvit, na otázku v čem jede, raději neodpoví a odejde. Snažili jsme se ho nějak zaměstnat, tak vydržel dva dny. Má práci přes počítač, ale to udělá jen když to hoří. Když má něco vyřídit, tak to neustále oddaluje, i týdny. Došla mu nějaká upomínka, oddaloval to tak dlouho, že je z toho exekuce. S manželem nevíme , co máme dělat. Je to chlap jak hora, skoro 2 metry, váží určitě víc jak 130 kilo. Jedinou odpověď co jsme dostali byla, že detoxikuje, proto musí spát. My mu už ale nevěříme. Jak máme postupovat? S čím začít?
Děkujeme za odpověď
zoufalí rodiče

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
je opravdu možné, že se syn snaží abstinovat od nějeké návkové látky, tomu by celkem odpovídalo i nadměrné spaní, špatné nálady apod. Na druhou stranu, pokud chce využít azyl u Vás, měl by s Vámi asi alespoň minimálně komunikovat. I kdyby nechtěl nijak pomoct, je na místě Vám aspoň sdělit, co s ním je a jak to hodlá řešit. Je už ale na Vás, jestli ho k tomu budete schopni dotlačit. Na to žádné obecné poučky neplatí, jen na to rozhodně máte právo a jemu tím nijak neublížíte. Není potřeba kolem něj chodit po špičkách, tím se nic nespraví.
Myslím, že by bylo dodré sitauci probrat podorbně s někým, kdo se problematikou zabývá, tedy osobně. Ve větších městech jsou zařízení, která pomáhají právě i rodičům uživatelů zorientovat se, udělat plán. Pokud byste nevěděli, kam sse obrátit, napište, ráda Vám zašlu nejbližší kontakt.
Přeji hodně sil!
S pozdravem
Jana Žáková