Spánek při abstinenci
Before
Dobrý den,
Rozhodl jsem se s pervitinem nadobro zkoncovat.
Nicméně, můj zivot je teď mnohem těžší.Mám plnou hlavu jen drogy.Ale pomáhám se neustále něčím zaměstnávat.Jezdìm na výlety,sportuji, chodím po přírodě.To vše se dá velmi dobře zvládnout.Ovšem nejhorší jsou pro mě večery,kdy se chystám ke spánku.To už mám fakt velké tendence drogu shánět.Problém, který bych chtěl vyřešit je usínání.Nemuzu při usínání zklidnit své myšlenky.Rozbusi se mi srdce,a tím pádem je velký problém usnout.A pokud usnu,i sny jsou zmatené a plné drog.Nemam kvalitní spánek a ten je pro mě velmi důležitý.Chtel bych poradit,jak mám svou hlavu a tělo uklidnit večer před usnutím.Jen prosím ne prášky na spaní,to odmítám.Varim si medunkovy čaj, který mě trochu uklidňuje,ale není to děkuji za radu.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Before,
díky za otázku.
Pravdou je, že v případě, když přestanete užívat pervitin, nějakou dobu nejspíš budete mít problémy se spaním. Pro lidi, kteří potřebují fungovat, to bývá často velmi nepříjemné a někdy je to i důvod, proč abstinenci nezvládnoum.
Někdy se lidem zdají noční můry, špatně spí, budí se ... hodně pomáhá se na toto období připravit, trochu s tím počítat, mít odpovídající režim, popíjet zklidňující čaje, možná i říct v práci nebo doma, že to teď se mnou nějakou dobu bude náročnější, plánovat si dny a večery dopředu. Většinou je nejhorší první týden, nejpozději do dvou měsíců se však už spánek celkově srovná, byť někdo má problémy i půl roku.
Pokud jde o spánek, obecně doporučuji nastavit si pravidelný a pevný denní režim a dodržovat ho bez ohledu na víkendy a svátky. Zároveň je fajn držet se zásad zdravého spánku a spánkové hygieny:
http://www.dobry-spanek.cz/desatero
Desatero spánkové hygieny
- Od pozdního odpoledne (4-6 hodin před usnutím) nepijte kávu, černý či zelený čaj, kolu nebo různé energetické nápoje a omezte jejich požívání během dne. Působí povzbudivě a ruší spánek.
- Vynechejte večer těžká jídla a poslední pokrm zařaďte 3-4 hodiny před ulehnutím.
- Lehká procházka po večeři může zlepšit Váš spánek. Naopak cvičení 3-4 hodiny před ulehnutím již může Váš spánek narušit.
- Po večeři již neřešte důležitá témata, která Vás mohou rozrušit. Naopak se snažte příjemnou činností zbavit stresu a připravit se na spánek.
- Nepijte večer alkohol, abyste lépe usnuli - alkohol kvalitu spánku zhoršuje.
- Nekuřte, zvláště ne před usnutím a v době nočního probuzení. Nikotin také organismus povzbuzuje.
- Postel i ložnici užívejte pouze ke spánku a pohlavnímu životu (odstraňte z ložnice televizi, v posteli nejezte, nečtěte si a přes den ani neodpočívejte).
- V místnosti na spaní minimalizujte hluk a světlo a zajistěte vhodnou teplotu (nejlépe 18-20º C).
- Uléhejte a vstávejte každý den (i o víkendu) ve stejnou dobu ± 15 minut.
- Omezte pobyt v posteli na nezbytně nutnou dobu. V posteli se zbytečně nepřevalujte, postel neslouží k přemýšlení.
- U déle trvající poruchy spánku je nutno vždy navštívit lékaře. Je nezbytné totiž vyloučit jiná onemocnění, jež vedou k nespavosti. V případě vyloučení jiné choroby je důvodné podezření na primární nespavost.
Zdroj: Pretl M., Přihodová I., Insomnie in Nevšímalová S., Šonka K. et al. Poruchy spánku a bdění, Galen, 2007
V případě, že to nefunguje, nebo to prostě nestačí a připadáte si pořád jako chodící mátoha, přijde mi rozumnější zajít k psychiatrovi a svěřit se, jak na tom jste. Né všechy léky na spaní mají závislostní potenciál, existují i antidepresiva se sedativním účinkem, které vám s usnutím a klidnějším spaním pomohou. Podle mého je lepší nějakou dobu užívat právě je, než vypít pět piv, nebo si dát jointa a pak ztratit vůli a jít si koupit pervitin.
Nicméně o vaší situaci toho vím hodně málo. Těžko se potom dávají nějaká doporučení. Obecně to bývá tak, že člověk nebere drogu jen tak - často k tomu má nějaký "dobrý" důvod. Proto není od věci zjistit, co vás k droze táhlo a co vám dělalo dobře. Jednak budete vědět, s jakými potížemi se budete muset po vysazení vypořádat, druhak budete vědět, co vás nejspíš čeká.
Jak dlouho už abstinujete? Zní to, jako teprve několik málo dní. Problémy se spaním se po vysazení i intenzivního užívání většinou srovnají v horizontu maximálně týdnů, dvou měsíců, může to být i déle, ale to už stojí za návštěvu lékaře. Jak jste to měl se spaním, když jste užíval? Užíval jste denně a pak po několika dnech odpadl? A co meduňka - pijete jí celé odpoledne, vyhýbáte se kofeinu, energy drinkům? Co marihuana, alkohol? Nic? Zkoušel jste nějaké další čaje na zklidnění a navození spánku - kozlék lékařský, chmel? Máte někoho, s kým můžete o tomhle všem mluvit? Často právě rozhovor s někým, kdo vás nesoudí, ale naslouchá a má pochopení, zbaví člověka těch největších úzkostí a dost možná by vám to pomohlo i s celkovým zklidněním a poklesem chutí. Chodíte například do nějakého kontaktního centra na pohovory? Když byste stál o kontakt na někoho, kdo by s vámi tyto věci mohl probrat osobně, doporučit, co zkusit dál, nebo zprostředkovat kontakt na chápajícího psychiatra, dejte vědět, která větší města jsou vám dobře dostupná.
Jinak držím palce, aby bylo brzo lépe. A pokud byste potřeboval, napište znovu.
Zdraví,
Gabriela Minařík.