Reakce
Hulihrášek
Dobry den, diky za vasi obsahlou odpoved. Abych to zkrouhl tak mam na vas par otazek, aby to pro vas srozumitelne. Je nejaka zdrava hranice uzivani marihuany a alkoholu? kolikrat tydne/mesicne je jeste zdravi prospesne nebo neskodne a kolik ne? Pokud to neni nejak vyzkoumane, Vas osobni nazor. Jaky vliv ma marihuana na mozek s ruznymi poruchami? Byl bych rad na odkaz nejakych of. studii. Proc si myslite ze alkohol je povolen a marihuana zakazana? Proc antidepresiva jsou legalni? Je na nich spoustu znamych neg. ucinku. Pro doplneni je mi 20let, takze do vas zmineneho vekoveho rozmezi zapadam.
Doporucite mi nejakou literaturu ohlede marihuany a jeji vliv na psychiku? Uz delsi dobu me toto tema zajima a chtel bych ho nastudovat do podrobna.
Dekuji za Vas cas, a snad je to vse srozumitelne, ve slohu jsem nikdy nevynikal.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
obecně - alkohol i marihuana jsou drogy, takže z mého pohledu, tedy pohledu adiktologa, ale i osobního, neexistuje nic jako jejich zdravé užívání. Jedinou variantou je, když drogu doporučí lékař, často za účelem zmírnění nějakých nepříjemných symptomů, pak jde o lék, ale i ten má vždy svá rizika - může jít třeba o marihuanu, která se dneska užívá zejména v souvislosti s léčbou rakoviny. Lidem může zlepšit jejich náladu, pomoci snášet chemoterapii.
Tím nechci říct, že lidé alkohol nebo marihuanu neužívají, aniž by tím nějak zvlášť trpěli. Alkohol, asi stejně jako tabák a do jisté míry i marihuany jsou dnes celkem běžnou součástí života. Né každému přinese užívání těchto látek potíže nebo problémy. Jen říkám, že to z mého pohledu není něco, co bych označila za zdravé. V praxi se navíc setkávám právě s těmi, kteří problémy mají - i proto vím, jak velký problém může být několikaleté denní užívání marihuany nebo popíjení láhve vína každý večer.
Tak snad alespoň takto.
Na spoustu otázek, které se dál ptáte vám nedokážu odpovědět, třeba právě proto, že si neumím pod pojmem zdravé užívání nic obecně platného představit. Věřím, že je potřeba vždy situaci posoudit individuálně s ohledem na veškerá možná rizika. Jaký vliv má marihuana na mozek s různými poruchami se možná nikdy nedozvíme, v závěru odpovědi vám mohu nabídnout pár stránek, přes které můžete po podrobnostech pátrat - tedy dohledávat si studie, které vás budou v souvislosti tou kterou poruchou zajímat. Nejspíš brzy zjistíte, že není snadné udělat si jednoznačný názor. Často je to tak, že se ani odborníci mezi sebou neshodnou a výsledky výzkumů lze interpretovat několika někdy i velmi odlišnými způsoby.
Proč je alkohol povolen a marihuana zakázaná? Dobrá otázka - ale asi mířená na právníky, historiky, lobisty a politiky. Sama na ní nemám odpověď. Můžete si zkusit udělat vlastní názor na základě historických souvislostí - vzpomeňte si na období prohibice alkoholu v Americe, na dobu, kdy v kinech běžely upoutávky popisující marihuanu jako velmi tvrdou drogu, po které půjdete krást a páchat násilnou trestnou činnost ... co všechno bylo za touto loby nemám nejmenší tušení.
Antidepresiva jsou legální. Stejně jako řada dalších léků mají i antidepresiva svá rizika. Nikdy nikdo neřekl, že by lék byl naprosto bezpečný. V zásadě se dá říct, že rozdíl mezi lékem a drogou je v množství ... podívejte se na to, kolik léků je dnes zneužívaných. Zároveň každý lék, stejně jako každý droga, má svá rizika - už jen kolik alergií na léky může špatně dopadnout, nebo jak silně ovlivňuje antikoncepce hormonální procesy v těle ženy. Tělo je propojený systém, takže jeden lék často svým vlivem zasahuje mnohem dál - např. zmiňovaná antikoncepce ovlivňuje nejspíš i výběr partnera a kdo ví, jaký dopad má na životní prostředí; antidepresiva určitě nejsou neškodné pilulky, ale spoustě lidem mohou velmi pomoci. Jsou potom zdravé?
Za sebe to vnímám tak, že je to vždycky něco za něco. Obrovskou výhodou léků však je, že jsou poměrně přísně sledované a testované. Znáte jejich složení a pokaždé, když si vezmete tabletku, dostane se vám téhož nebo velmi obdobného účinku. U nelegálních látek tuto kontrolu nemáte.
A pokud jde o doporučení literatury nebo studií. Zkuste hledat na stránkách  https://scholar.google.cz/. Pokud zadáte hesla v angličtině "marihuana" nebo "marijuana" nebo "cannabis" a k tomu poruchu, kterou máte na mysli, vyjede vám obrovská plejáda odborných článků, odkazů na studie řazené podle roku vydání ... některé jsou celé veřejně přístupné, případně si je můžete po přečtení resumé za poplatek zpřístupnit. Dalším dobrý zdrojem kvalitních informací o marihuaně je pak EMCDDA - Evropské monitorovací centrum pro drogy a drogové závislosti. V "Topics A-Z" hledejte "cannabis", k dispozici je tu víc než 15 publikací, které se věnují marihuaně - byť jsou zaměřené zejména na výskyt a trh, najdete zde i informace k užití v medicíně nebo rizikům spojených s dlouhodobým užíváním (publikace zde).
Snad alespoň takto.
A co vy? Jak vám je? A co psycholožka, jste už nějak objednaný?
S pozdravem,
Gabriela Minařík.