Havajská
Josef
Dobrý den, potřeboval bych poradit ohledně jedné drogové zkušenosti. Před rokem a půl jsem poprvé měl semínka havajské růže (LSA). Postupně jsem zvyšoval dávku od jednoho po 4 semínka a nikdy se neobjevili žádné problémy, vyjma počáteční nevolnosti, která je u nich běžná. Na erowidu jsem si přečetl, že pro zvýšení účinku se dají kombinovat s syrskou routou (harmala mnohodílná), ta obsahuje harmalin, harmin a další látky, z nichž některé jsou inhibitory monoaminooxidázy, čímž vznikne něco podobného jako ayahuasca. Dávkování: měl jsem mezi 0,6-1,5 g extraktu (10:1) syrské routy a 6 semínek havajske růže, kterou jsem nedrtil a vyvařil v extrakt podle návodu, takže nemohu přesně říct, jak byl účinný a kolik účinné látky se úspěšně extrahovalo-6 semínek je tedy maximum možný, pravděpodobně však méně. Tento extrak jsem vypil, po 2 hodinách jsem necítil žádné účinky, šli jsme si sednout s kamarády, po asi 3-5 hodinách od užití jsem si dal jedno pivo a seděli jsme dál. Když jsem přijel domů, šel jsem si lehnout, poté jsem se vzbudil jelikož mi bylo blbě, asi hodinu jsem zvracel, klepal jsem se a měl rychlý tep. Poté jsem usnul. Následující dny jsem se cítil v pořádku. Asi před dvěma měsíci, tedy rok po tomto incidentu, jsem si na tuto událost vzpomněl a začal se obávat, zda nemohla mít za následek nějaké ublížení na zdraví, např. nějak poškodit mozek. Přijde mi, že už se tím až moc zabývám, tak bych to rád uzavřel a vyřěšil. Je tedy možné, aby došlo k nějakému poškození mozku, kterého bych si všiml až rok po konzumaci, když jsem mezi tím neměl nic, nebo je to nereálné. Popřípadě by mě zajímalo, jak by se to dalo zjistit, zda je na to nějaké vyšetření a kam si zajít. Moc Vám děkuji za zodpovězení otázky, vážím si toho.HBW

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Josefe,
díky za dotaz i za důvěru.
Bohužel nedokážu takhle na dálku posoudit, do jaké míry vaše současné obavy a opakující se myšlenky, mají přímou souvislost s onou událostí, ke které došlo před rokem. Látky, o kterých hovoříte, mají halucinogenní účinek. Jejich dopad na mozek je velmi těžko předvídatelný. Proto nemohu možnost souvislosti ani vyloučit. Nejlépe by váš stav posoudil při osobním setkání psychiatr - adiktolog, tedy specialista zaměřený přímo na psychiatrické následky užívání drog, do nichž spadá i vámi zmiňovaná obava z poškození mozku. Existují i případy, kdy se potíže objeví i delší dobu od užití. Nemusí jít tedy jen o flashbacky, ale i o jiné psychotické stavy s pozdním nástupem.
Možná vás uklidní už samotný rozhovor s odborníkem. A kdyby šlo o něco vážnějšího, je vždy lepší vyhledat pomoc co možná nejdřív. Chronické, zanedbané a s velkým zpožděním diagnostikované problémy se velmi často jen obtížně i zdlouhavě léčí. Jestli se vám myšlenky a obavy vrací již zhruba dva měsíce, je nejvyšší čas vyhledat odbornou pomoc. A to i s ohledem na často velmi dlouhé objednací lhůty.
Pokud byste měl zájem o takovou konzultaci v bližším čase, doporučovala bych vám kontaktovat přímo naši psychiatričku, která má shodou okolností volné termíny už v příštím týdnu (před pár minutami jsem to telefonicky ověřila). Volejte proto na tel. 603 831 815 a odkažte  se na internetovou poradnu. Pokud jste pojištěný u VZP, nebudete mít problém s placením. Pokud nejste, pak by vstupní vyšetření stálo 1200,-. Vyzrazení se nemusíte obávat, vše podléhá lékařskému tajemství. Kdyby to pro vás bylo finančně nepřijatelné, napište, pokusila bych se najít jiné kontakty, jen čekejte delší čekací lhůty.
Hlavně neztraťte odvahu najít pomoc.
S pozdravem a přáním, aby bylo brzo lépe,
Gabriela Minařík.