Ganža je mrcha?
Hulihrášek
V cervenci jsem s kamosema palil, ale nakonecjsem si dal jen ja pulku jointa z predtim.. Strasne rychle sem to vyhulil.. Potom sem sel do postele, pak sem si zas sednul.. Tak asi trikrat a nemohl sem se zbavit pocitu buseni srdce.. Uplne sem ho citil. Kamos se ze me bavim, ze mam badtrip. Me to moc vtipny neprislo teda. Tak sem se sel projit do lesa a premejslel sem cim to muze byt.. a v proudu myslenek jsem si vsugeroval asi depku kterou sem trpel uz driv. Zbytek kaliciho vikendu jsem byl cistej. Mel jsem mononukleozu. Myslite ze to vyvolala mononukleoza? Mam asi nizkej tlak a v kombinaci s weedem to nenedalo dobre.. Od ty doby vzdy kdyz hulim tak to trochu citim. Ale dokazu si to uzit. Tuhle jsem se zhulil jen skafem s kamosem a vic spatlanej sem nebyl, pak sem jel na skatu domu a pohodka. Asi spatnej strain? Od cervence se mi psychika docela zmenila, obcas tu depku stale citim. Od ty doby si pripadam proste jinak. Ale uz to musim resit, OCD mam uz nejakej patek. Navic v osobnim zivote zadna slava. Prazdniny byly nicmoc. Zeby trava byla takova svine a po nejake dobe privolala depku? Jak se to mohlo stat? Obcas me napadnou obsese a myslenky ktery jsou spatny ale nedokazu je vymazat. Myslite ze sem schyzofrenik? Priznaky nepocituju ale psycholozka rikala ze mam schizoidni povahu, coz se mi zda jako blbost. Diky za vas cas :)

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Hulihrášku,
děkuju za důvěru, za dotaz i za milou zpětnou vazbu.
Ve vašem dotazu se trochu ztrácím, proto bych se pokusila na začátek shrnout, o čem jste psal. Pak bych se zaměřila na vaše otázky. Doufám, že to tak pro vás bude v pořádku. Pokud jsem něco špatně pochopila, neváhejte napsat znovu a upřesnit, co jste chtěl říct.
Píšete, že užíváte marihuanu. Vaše dosavadní zkušenosti jste nejspíš považoval za "normální", teprve kolem prázdnin se začalo vaše prožívání stavu na marihuaně měnit. Příčinu vidíte v zážitku z července, když jste sám vyhulil jointa a pak vám nebylo asi zrovna nejlíp. Zmiňujete badtrip, ale nejsem si z popisu jistá, jestli šlo skutečně o něj. Výsledkem je jakýsi návrat depresivních stavů, které znáte z dřívější doby. Od té doby prožíváte stav po užití jinak, hodně se vám vrací pocit bušení srdce a právě zmiňovaná deprese.
Pravdou je, že hulení skutečně s depresemi souvisí. V první fázi užívání může budit zdání, že na deprese pomáhá - stavy vysmátosti, hulení s kamarády, dobrá nálada; po nějaké době to však skutečně může být spíš naopak - po hulení přijde propad, deprese, stav, kdy si marihuana vybírá svou daň, kdy za veselost platíte smutkem, pocitem, že nic nemá smysl, cenu, nic nebaví mě. I to k hulení patří. Pokud je to tak, že máte v rodinné anamnéze psychické problémy, nebo je v tuto chvíli už sám máte (zmiňujete OCD), je lepší vůbec nehulit. Hulení totiž může velmi uspíšit nástup psychických problémů, a nebo i prohloubit stávající psychické problémy. I z tohoto důvodu bych vám tedy doporučila zvážit, jestli v hulení dál pokračovat.
Ptáte se na možnou souvislost onoho špatného zážitku s mononuklézou. Pravdou je, že každé užití drogy je rizikové a může oslabit imunitní systém. Nehledala bych v tom souvislost s nízkým tlakem, jako spíš s tou oslabenou imunitou. Tu mají obecně horší i lidé trpící depresemi. Podrobnosti o mononukléoze najdete třeba zde. Je to infekční onemocnění, které se přenáší slinami - u hulení byste se mohl nakazit například při sdílení jointů, jinak je přesnos způsoben kontaktem s předměty, které jsou potřísněné slinami (nemocný na ně sahal a přes tím měl ruce v kontaktu s ústy, nebo měl předmět v kontaktu s ústy - takže kelímek, podání ruky apod.) nebo přímo líbáním.
Druhá oblast, o které se zmiňujete, je vaše psychické zdraví. Píšete, že OCD (obsedantně kompulzivní poruchu) máte již nějaou dobu, že jste v kontaktu s psycholožkou, která naznačila něco v tom smyslu, že máte schizoidní povahu. To už jsou poměrně významné informace, které jen těžko dokážeme prostřednistvím poradny nějak vyhodnotit a dát do souvislostí. Nicméně i zde platí, že hulení pro vás může být v tomto směru spíše riziko, byť krátkodobě po užití může přinášet úlevu, v dlouhodobém horizontu bych byla velmi opatrná.
Nevím, v jaké souvislosti označení schizoidní povaha paní psycholožka použila. Možná by nebylo od věci se jí zeptat, co přesně měla tímto označením na mysli. Schizoidní povaha a schizofrenie není zdaleka to samé. Nebojte se zeptat. Určitě vám ráda vysvětlí, o co jde.
Trochu předpokládám, že jste poměrně mladý, možná ve věku mezi 15-20lety, což je období, kdy se podobné potíže mohou zakládat, ale jen velmi těžko se identifikují už z toho důvodu, že tato životní etapa je plná rozporuplnných pocitů, nevyrovnanosti, velkých změn - hormonálních, fyzických, ale i psychických.
Pokud je to tak, že někam docházíte, nejspíš k tomu budete mít dobrý důvod. Není proto lepší místo, kde se na takové věci doptat. Nechat si vše vysvětlit, abyste zbytečně nežil v nejistotě, zmatku nebo obavách. Takže se nebojte být sám sebou, být upřímný a mluvit o tom, co prožíváte. Jak jinak vám může někdo skutečně pomoci, když nebudete upřímný? Experimentování s marihuanou k této životní etapě často patří a neuvedete nikoho do rozpaků, když se o tom zmíníte. Sice vás asi ani nikdo nepochválí, ale hlavu vám taky trhat nebude. Obzvlášť ve vašem případě by bylo rozumné se dostatečně informovat, dávat si pozor na frekvenci a alespoň trochu se hlídat, abyste si nepřivodil větší problémy a neublížil si.
Takže pokud jde o marihuanu a deprese - ano, marihuana může být taková svině a skutečně je "vyvolat", nebo jejich nástup urychlit, případně je prohloubit. Je to dáno tím, na jaké receptory se v mozku váže a co v něm "nahrazuje". Mozek si pak odvykne tyto látky vyrábět sám a v momentě, kdy nehulíte, můžete mít deprese. Obdobně může souviset i s obsesemi, které se prostě se zpožděním zhorší.
Pokud jde o špatné myšlenky, které nedokážete vymazat, i to by nejspíš stálo za úvahu probrat s psycholožkou. Sama moc nevím, co si pod tím v tuhle chvíli představit. Dost možná to souvisí i se zmiňovanou OCD.
Na základě toho, co jste popsal, nedokážu odpovědět na otázku, jestli jste nebo nejste schizofrenik. Jak jsem psala - je to poměrně komplikovaná diagnoza. Nicméně i s ní může člověk žít, jen jde o to, aby měl dostatečnou podporu, dobrého lékaře a dobré zázemí, které ho podrží, kdyby se stav nějak horšil. Není to asi procházka růžovou zahradou, ale není to také konec světa. Jak je to u vás však skutečně říct nedokážu.
Tak snad jsem odpověděla, na co bylo třeba. Pokud ne, znovu opakuji nabídku, abyste napsal a otázky upřesnil. Zároveň věřím tomu, že vám na spoustu otázek může odpovědět vaše psycholožka. A možná by nebylo špatné se jí s vašimi obavami a zážitky svěřit. Jistě vás zná lépe a ví více informací, než já.
Držím palce, doufám, že najdete trochu odvahy svěřit se psycholožce. A přeji vše dobré.
Zdraví,
Gabriela Minařík.