Mozek
Elis
Dobrý den, chci se zeptat na jednu otázku. Můj otec je vážně nemocný, má nádory a metastáze na mozku a už se jednou stalo, že se mu zavodnil mozek. Je možné to nějak poznat, pokud by se to stalo znovu aby se popřípadě včas mohla zavolat pomoc?
Děkuji za odpověď

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den.
Než o zavodnění mozku se jedná o vzestup tzv. intrakraniálního tlaku. V komorách mozku a v míšním kanálu je mozkomíšní mok. Intrakraniální tlak je určován tlakem mozkové tkáně, mozkomíšního moku a krve na skelet lebky. Protože je mozek pevně obklopen lebečními kostmi, nemá se kam rozpínat. Nádory a mestáze zvětšují jak objem mozku, tím že rostou, tak se kolem nich vytváří zánětlivý otok, který taky přispívá k zvyšování tlaku. Mezi příznaky patří zvracení, rozdílná šíře zornic, nebo nepřiměřeně velké nebo malé zornice, bolest hlavy, zvýšený krevní tlak, znížená tepová frekvence, porucha vědomí, zástava dechu. Bohužel se jedná o nejčastejší a nejzávažnější komplikaci nádorů hlavy a často nakonec končí smrtelně.
S pozdravem,
VP