Divny stav
Martin
Dobry den,
dne 23-25.8. jsem uzival extazi a od te doby je mi divne, mam tlak v hlave, mzitky, toci se mi hlava, jsem celkove mimo, je mi spatne a mam tlak na srdci. Nevite prosim co mi je a co s tim mam delat? Tento stav uz je neunosny.
Dekuji moc za odpoved.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
skutečně není v našich silách posoudit, co se s vámi děje. Složení extáze, která je dnes dostupná, je poměrně nejisté. Výjimkou nejsou různé příměsy, včetně stimulačních drog, které mají vliv na fungování oběhového systému. Rázem se pak rizika halucinogenních drog kombinují s riziky drog stimulačních - výsledkem pak může být psychiatrický, ale stejně tak i fyzický problém související například právě s oběhovým systémem.
Problém, který popisujete může mít na jednu stranu souvislost s nepříjemným dojezdem a následným sebesledováním a točením se v kruhu, kdy na sobě pozorujete příznaky, které vás dál znervózňují a tím příznaky, které by jinak nemusely být až tak zlé, nebo postupně mizely, se naopak ještě stupňují. Tímto způsobem se můžete docela dobře točit v kruhu, jehož přerušení většinou zajistí čas. Mělo by to však být v řádu hodin, maximálně dní. Obávám se, že tuto hranici už jste překročil. Pak by bylo nejlepší obrátit se na psychiatra, který se věnuje závislostem a na rovinu s ním situaci probrat. Rozhovor člověka často hodně uklidní a pokud to samotné nestačí, není od věci nasadit krátkodobě medikaci, která začarovaný kruh přeruší.
Druhou možností je fyzický problém. Ten by však nejlépe vyloučil nebo potvrdil lékař - buď rovnou internista, praktik a nebo opět psychiatr, který se specializuje na závislosti.
Neznám váš zdravotní stav, jaké řešíte zdravotní problémy vy nebo vaši blízcí v rodině. I to by vám mohlo trochu napovědět, kterým směrem se vydat. Rozhodně bych vám však doporučila tuto situaci nezanedbat. V případě, když se podobné potíže neřeší včas, mohou se na ně snadno nabalit další - například vyhýbání se lidem, nezdravé sledování sebe sama apod. Chronické stavy se léčí často komplikovaně a dlouhodobě, s mnohem menší úspěšností.
Takže možná se neděje nic dramatického, jen potřebujete uklidnit, zkusit zůstat v klidu doma, mít u sebe někoho, kdo vás spíš zklidní, podpoří, vypít pár šálků meduňky a říct si, že se to stává a vše bude v pořádku. Stejně tak ale může jít o vážnější psychický nebo fyzický problém. Proto: rozhodně žádné další experimenty, extáze nejspíš není pro vás to pravé. A nezanedbejte to! Zkuste si sám pro sebe určit den, a pokud se do té doby stav nesrovná, vyhledejte psychiatra. Objednání doporučuji neodkládat, ti dobří mají často delší čekací doby. Koneckonců, zrušit termín můžete vždycky. Pokud je to už teď neúnosné, jděte k lékaři rovnou. Co vy na to?
Víte, kde hledat pomoc? Pokud potřebujete kontakty, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná.
Ať už se rozhodnete jakkoli, budu ráda, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí.
Aby bylo brzo lépe přeje,
Gabriela Minařík.