Tráva a pot
Flower Power
Děkuju za odpověď. Nemám zrovna při ruce někoho, koho bych se chtěla na něco takového ptát, ale jsem si docela jistá, že to není tak že by to cítil někdo jiný, nevím jak to vysvětlit. Takže asi to cítím jenom já a ne tak že několik dní v kuse, ale vždycky to je taková chvilka. Třeba jednou za hodinu se mi to stane, je to takový záblesk. To jen pro upřesnění, vím, že je to divný a ani nevím, jak bych to vysvětlovala nějakému lékaři, na které navíc mám svůj názor... Spíš je asi možný, že bych to měla jako nějaký flashback? Pervitin neberu 3 roky ani nic, ale když jsem brala bylo to dost intenzivní fyzicky když jsem přehulovala ty dojezdy a tak bývalo mi dost špatně a tyhle všechny vjemy se mi vrátily už když jsem si to brko balila. Ale pak v pohodě a až teď se mi to takhle v záblescích vrací. No a proč to píšu, jen se chci utvrdit jestli je fakt možný že by to mělo takovou sílu že i po takové době se mi to může takhle vracet... Paradoxně chvílema z toho mám až chutě, no prostě velmi zvláštní :D :((.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
konzultovala jsem to, co popisujete, s psychiatrem. Vůbec se nesmál, netvářil se nechápavě ... pokud byste měla dobrého psychiatra, nemusíte se bát nepochopení. Takže byť rozumím tomu, že máte na lékaře svůj názor, doufám, že tentokrát uděláte výjimku. Podle jeho slov může jít o opakující se čichové halucinace, které by mohly souviset s užitím marihuany. Psychiatr zmiňoval i termín jako symptomy reziduálních psychotických stavů, tzn. halucinace související se stíhami nebo jinými nepříjemnými stavy, které jste možná měla v době užívání pervitinu. Nutno říct, že pokud by tento stav přetrvával, hrozí riziko, že se problémy rozvinou, prohloubí, stanou chronickými, případně se na ně začnou nabalovat další úkony (např. časté mytí, vonění, vyhýbání se lidem apod.). Léčba takových zanedbaných stavů bývá velmi komplikovaná a dlouhodobá. Někdy je proto lepší vyhledat lékaře dřív, i s tím rizikem, že vám krátkodobě nasadí nějakou nízkou dávku léků. Nemluvě o tom, že někdy čichové halucinace mohou souviset i s jiným onemocněním. To už by však lékař (a to i psychiatr) zvládl rozpoznat.
Pokud byste byla z Prahy, mohla bych vám poslat kontakt na některého z našich spolupracujících psychiatrů. Pokud je vám Praha špatně dostupná, dejte vědět, která jiná větší města máte v dosahu.
Rozumím tomu, že se vám taková věc jako čichové halucinace zdá malicherná, nebo byste ji ráda odbyla a zvládla bez lékaře. Kdybych se ale mohla přimluvit - nezanedbejte to. Dejte si nějaký časový limit, po který chcete, aby bylo vše v pořádku (max. v řádu týdnů až jednoho měsíce) a pokud se vše nesrovná, zkuste překonat pochybnosti o lékařích. A to i z toho důvodu, že se vám vracejí chutě na pervitin. Vím toho velmi málo na to, abych dokázala dobře vyhodnotit rizika návratu k užívání pervitinu, přesto bych tyto známky a návrat chutí nepřehlížela a nebrala na lehkou váhu. Někdy stačí málo a člověk se veze.
To by byla moje doporučení.
Rozhodutí nakonec ale bude na vás. A já budu ráda, ať už se rozhodnete jakkoli, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí.
S pozdravem a přáním všeho dobrého,
Gabriela Minařík.