Čo mám robit
Janka
Dobrý deň,mám priateľa, ktorý bol na liečení.Avsak neprestal, každý deň si dáva prvitin.Chodi do práce,je pracovitý,kreatívny,stále vyrába nejaké výtvory.Zije u rodičov.Zo začiatku sa snažil,že sme chodili do hory,mali spoločné aktivity.Avsak postupne po 2,5 roku chodí ku mne iba na sex a donesie buď pivo,alebo čiaru.Ja to nechcem,nemôžem sa ho zbaviť,akoby sa na mňa prisal.Rozprava a sľubuje mi veci ktoré väčšinou nesplní.Vzdy mi donesie nejakú kravinku o ktorej vie,že sa mi páči.Ale nejaká dovolenka,alebo spoločná aktivita medzi ľuďmi nehrozí.Ma svoju spoločnosť,ktorá sa myslím toči iba medzi drogovo závislými.Ja som si dala raz za mesiac,všetko som mala pod kontrolou,ale tento chlap má začína postupne ovládať,rečami,sexom a všelijakími rečami.A rozmýšľam denno denne kde je pravda,či mám veriť tomu,že nejaká zmena je možná u takéhoto človeka.Nech nie som naivná a postupne sa nedostanem tam kde nechcem.Este to,že je o 10 rokov mladší,takže si myslím,že tam ide iba o sex z jeho strany,keď je každý deň pod vplyvom.Dakujem za odpoveď,lebo už nevládzem mať pri sebe,už to hovorím parazit a neviem ako ďalej,dik

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Janko,
a díky za dotaz.
Jestli tomu dobře rozumím, máte o 10 let mladšího přítele, který užívá i po léčbě drogy. Za vámi chodí asi tak 2,5 roku, ale pomalu se zdá, že vztah nemá budoucnost. Obáváte se, že jediné, co ho k vám táhne, je sex, který si tak trochu kupuje dárky, které vám nosí. Nicméně to vypadá, že vám na něm pořád někde v koutku duše záleží a ráda byste věřila tomu, co slibuje. Ale sama vidíte, že slova příliš neodpovídají realitě. Rozumím tomu dobře?
Z dotazu, který jste napsala sem, jde vytušit, že sama možná už úplně nevěříte, že má takový vztah budoucnost. Přeci jenom jsou to už více než dva roky a možná byste od 2,5 letého vztahu čekala víc, než sliby, sex a dárečky. Přesto je pro vás z nějakého důvodu těžké si připustit možnost, že byste se s přítelem rozešla.
Rozhodnutí, jestli chcete v takovém vztahu zůstávat nebo ne, je jen na vás. Na vás je, abyste si nastavila hranice a ujasnila si, za jakých podmínek je pro vás takový vztah ještě přijatelný a kdy už je to za hranicí, kterou nechcete překročit. Rozchod, ale i setrvání ve vztahu, má svoje pro i proti. Vždy o něco přijdete, ale naopka i něco jiného získáte. Nikdo jiný za vás takové rozhodnutí neudělá. A tak nemusíte měnit nic, nebo můžete čekat, až se něco změní bez vašeho přičinění a nebo můžete zkusit vzít svůj život do vlastních rukou a rozhodovat o tom, co bude a nebude sama.
Někdy jsou taková rozhodnutí těžká, obzvlášť, pokud vám na dotyčném záleží a sama nemáte nikoho, s kým si o něčem takovém promluvit. Není tedy vůbec ostuda zajít si promluvit s odborníkem, který podobné situace vídá dnes a denně. Kdyby to bylo možné a měla byste odvahu a chuť situaci řešit, jen byste si o tom všem ráda s někým promluvila a měla po boku někoho, kdo by vám pomohl ujasnit si, co vlastně chcete a jaké jsou vaše hranice, můžete se obrátit na poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog. Věděla byste, kde takové místo ve vašem okolí hledat? Pokud ne, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, pokusila bych se vám poslat kontakty. Služby těchto poraden jsou v naprostě většině zdarma, jen je potřeba se dopředu objednat.
Přeji hodně sil.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.