Jde změnit sám sebe?
xXXXx
Mám problém s užíváním drog .... Největší problém vidím asi v alkoholu.Byl jsem závislí na pervitinu 2 měsíce (každodenní užívání téměř) ale s tím problém nemám občas si dám.Pocituju na sobě abstinenční příznaky.Někdy i fyzický třes rukou,pocity na zvracení atd... Každý den kouřím trávu (malé množství) a šnupu kofein(dost často hodně velké množství) který mi poměrně vyhovuje ale na druhou stranu mi to dost vadí.Hlavní problém je v tom že jsem měl určité problémi jak s depresema tak i z uzkostma který jsem řešil antideprsivi ale nepomohlo mi to .Když jsem to měl řešit znovu už jsem na to neměl síli a vykašlal jsem se na to . Všechno to začalo když jsem se neštastně zamiloval a nevěděl jsem jak to mám řešit.Teď se mě na to nabalují další problémy.Jakože i časté kocoviny kdy jen ležím a zvracím a nevím co mám dělat (např po dvojdenní nepřetržitý konzumaci alkoholu).Jinak jsem slušný člověk na což jsem hrdý.Dost často jsem přemýšlel jak je možné že je alkohol legální příjde mi to jako blbost když je to tak silná droga ..Dnes je první den co jsem uplně čistý tak doufám že to zvládnu .. Dost často mám myšlenky na sebevraždu.Přemýšlel jsem i o léčebně ale nevím jak to řešit se svým blízkým okolím , stydím se sám za sebe v jaké jsem situaci ... Děkuji za odpověd a jakkou koliv radu

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, xXXXx,
děkuji za dotaz.
Píšete, že máte problém s užíváním drog - vyjma občasného užívání pervitinu denně hulíte, šňupete kofein a v několikadenních tazích pijete alkohol. Právě alkohol považujete za drogu, se kterou máte největší problém. V době psaní dotazu, tj. v neděli, jste první den nepil. Popisujete, že často myslíte na sebevraždu. Přemýšlel jste ale i o léčebně. Do toho všeho se vám plete stud za to, v jaké jste situaci, před okolím a blízkými nechcete přijít o jinak dobrou pověst slušného člověka.
Každý máme právo rozhodnout se, jak se svým životem naložíme. Sebevražda je definitivní a nevratné řešení. Navíc takovým činem zasáhnete životy svého okolí, nejbližších - ať už tím, že nebudou vašemu rozhodnutí rozumět, budou mít pocit, že jste je opustil, nebo tím, že jim jednoduše budete v životě chybět. Přimlouvala bych se proto, abyste před tímhle definitivním řešením vyzkoušel i ta ostatní.
Může to být tak, že se obrátíte na krizové centrum v situaci, kdy budete cítit, že jsou myšlenky na sebevraždu skutečně intenzivní.
Můžete poprosit o pomoc někoho ze svých blízkých, aby vás doprovodil, dovezl, pomohl vám zavolat (ať už to bude na krizové centrum, nebo do ambulantních služeb nebo pobytových služeb zaměřených na léčbu závislostí viz níže). Možná se v tu chvíli budete za svoje myšlenky, situaci, slabost a závislost stydět, ale ono to chce také sakra velkou odvahu jen tak všechno nevzdát a bojovat!
Můžete se zkusit obrátit na některé z ambulantních zařízení, které pracuje s lidmi s drogovou nebo alkoholovou závislostí. Ti už by vás také dokázali odkázat na léčebné zařízení, které by nejvíc odpovídalo vašim potížím a představám (ať už by šlo o pobytovou nebo ambulantní léčbu).
Takže: je to skutečně na vás. Rozumím, že se stydíte. Ale možná v sobě máte i kus odvahy a chuť řešit svojí situaci jinak než sebevraždou. A snad právě tahle energie vás dovedla i do naší poradny, kde hledáte pomoc.
Pokud byste se tedy rozhodl pro odbornou pomoc, přidávám pár kontaktů a odkazů, kde pomoc hledat. Případně napište, která větší města jsou vám dobře dostupná.
https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
- zde najdete tzv. "mapu pomoci" - podle druhu služeb a kraje dohledáte vhodná zařízení
- doporučuji hledat AT ambulance, anonymní alkoholici, kontaktní centra, případně psychiatrická léčba
http://www.alkoholik.cz/zavislost/lecba/index.html
- v oddíle "léčba" najdete rozcestník na různé podkapitoly a místa, kde hledat pomoc, léčbu; spousta informací, odkazů i kontaktů
http://www.capld.cz/linky-duvery-cr
- zde je rozcestník na akreditované linky důvěry - sem můžete volat s jakýmkoli problémem, včetně krizové situace a myšlenek na sebevraždu
- některé fungují nepřetržitě, hovory jsou za cenu běžného tarifu nebo zdarma, zde by měli mít k dispozici kontakty na další pracoviště, kam vás podle situace odkáží
https://www.poradna-rr.cz/sit-pomoci/krizove-linky-a-linky-duvery-v-cr/
- zde jsou přímo telefonní čísla na linky i s poznámkou ohledně provozu:
- namátkou ta pražská: pražská linka důvěry s nonstop provozem 222 580 697, Linka důvěry RIAPS: 222 580 697 nonstop, Linka důvěry - Centrum krizové intervence v PL Bohnice: 284 016 666 nonstop
Doufám, že si ještě dáte šanci a nevzdáte to. A pokud byste potřeboval kontakty na nějaká konkrétní zařízení, neváhete napsat.
S pozdravem a přáním, aby bylo lépe,
Gabriela Minařík.