Alkohol
Radka
Dobrý den, s manželem jsme spolu 22 let, je částečně invalidní a příjde mi že chmury občas zahání alkoholem.Došlo to ale tak daleko, že mě začal fyzicky i psychicky napadat, je agresivní.Máme spolu dvě děti, po posledním nepěkném výstupu slíbil že přestane úplně pít.Vidím že se snaží, ale když přijde domů vidím že není v pořádku, a i jsem byla svědkem že vypil 2 piva a vypadal jako dříve po 15.Pravděpodobně je cukrovkář jen odmítá jít k lékaři, a má za sebou spousty operací.Je možné že dvě piva na tělo zapůsobí jako před nedávnem 15 piv?
Nebo jen třeba lže a i když jsem s ním má někde něco schovaného?Ráda bych po tolika letech zachovala manželství, ale už jsem psychicky i fyzicky na dně.
Děkuji za moc odpověd
Radka

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den Radko,
díky za dotaz.
Je to chvályhodné, že se snažíte zachovat desítky let trvající vztah s manželem. Neměla byste na to být sama. Máte si o své situaci s kým promluvit? S někým blízkým, komu důvěřujete. Kamarádka, někdo z rodiny...? Sdílená starost, poloviční starost.
Manžel vám již slíbil abstinenci od alkoholu. A nevím, zda se mu daří ji držet. Když píšete, že vidíte, že není v pořádku, když přijde domů, myslíte tím, že je pod vlivem alkoholu? Řekla jste mu to? U hodně rozvinuté závislosti na alkoholu skutečně dochází k náhlému a rapidnímu poklesu tolerance na alkohol. Uživateli k navození opilosti skutečně stačí vypít daleko méně. Nicméně tento tzv debaklový stav bývá doprovázen dalšími symptomy - výrazným třesem rukou, ranními doušky, ,,oknem", pomočováním, poklesem zájmu o vlastní hygienu, a podobně. Pokud žádný další symptom nepozorujete, možná pije tajně. Také asi užívá různé léky, pokud je nemocný. Léky často v kombinaci s alkoholem mohou jeho vliv potencovat, nebo měnit svůj dopad a účinek. Je to velice nebezpečné.
Nevím, jakou dohodu jste s manželem uzavřela. zda o úplné abstinenci, nebo o omezení konzumace. Doporučuji to první. Omezení je v podstatě nezkontrolovatelné a každý si jej můžete a budete vykládat po svém.
Pokud si myslíte, že manžel není schopen udržet s vámi uzavřenou dohodu o abstinenci od alkoholu, nezbývá, než začít hovořit o tom, že to není schopen zvládnout sám, ale že potřebuje odbornou pomoc. To není nic nezvyklého. Sám takový problém vyřešit nezvládne žádný člověk, ale přistoupit na to někdy trvá a není příjemné. Odborných pracovišť je potom celá řada a není třeba hned uvažovat o pobytové léčbě v léčebně.
Doporučuji vám, abyste kontaktovala odbornou poradnu. V Praze například Poradnu pro rodiče a partnery SANANIM. Najdete je na adrese Žitná 1574/51, 110 00 Praha 1. Telefony: 284 824 234, nebo 739 268 527. E-mail: rodice@sananim.cz . Více informací o této poradně najdete zde: http://sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html.
Pomohou vám nejen lépe se zorientovat v manželově problematickém užívání alkoholu a způsobech jeho řešení, ale zároveň zde najdete odborníky, kteří vás mohou vyslechnout a rozumí vaší situaci v celé šíři a v kontextu celé rodiny. Pokud je Praha pro vás nedosažitelná, napište, které město máte poblíž a mohu vám někoho doporučit.
J.Chudomel