LSD trip
Marek
Dobrý mám v plánu výlet o síle cca 200 mikrogramů. Vzhledem k tomu, že od posledního výletu uplynulo mnoho let a nebývalo to vždy příjemné, chtěl bych mít pro všechny případy připravený nějaký "vypínač".
Mám k dispozici Haloperidol a quetiapinum (toho bohužel ne dost, aby mě spolehlivě uspal). O pár dalších druhů antipsychotik můžu ještě požádat kámoše. Kromě antipsychotik budu mít ještě benzodiazepin clonazepam (Rivotril) a nějaký alkohol.
Předpokládám, že nebude předčasné ukončování tripu nutné, ale kdyby přeci bylo, jakým prostředkem bychom nejlépe účinky tripu zastavili (nebo alespoň zklidnili jeho potenciální panické projevy)?
Kdysi jsem někde slyšel, že Chlorpromazin, ale ten si nejspíš obstarat nedokáži. Haloperidol má nevýhodu příliš dlouhého působení (ještě několik dalších dní). Měl bych ale být schopný sehnat například Chlorprothixen.
Kterou z uvedených látech byste považovali za nejvhodnější k případnému potlačení účinků tripu.
Děkuji za odpověď!

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Marku,
díky za dotaz. Je dobře, že máte starost o možná rizika. Byť se chystáte do poměrně riskantního podniku, rád byste se nějak pochystal pro případ, že by se experiment zvtrnul.
"Zásah do probíhající intoxikace po aplikaci dávky větší než 200 gama je téměř nemožný."1 (200 gama = 200 mikrogramů) Dávka, kterou se chystáte užít, patří mezi ty vyšší, kdy v případě, že dojde k rozvoji bad tripu, nejspíš se vám ho nepodaří nijak zvlášť ovlivnit. Předejít se mu dá samosebou dobrým psychickým nastavením na začátku, přípravou okolí a okolního prostředí, zajištěním klidu a bezpečím, přítomností pokud možno střízlivého a zkušeného průvodce, který vás bude tripem provázet.
Pokud dojde k bad tripu, který je třeba zarazit medicínsky, pak se těmito situacemi zabývá tzv. urgentní medicína. Doporučení, které byste našel např. v učebnici Urgentní medicíny od Jiřího Pokorného na str.292 pod dg. F16.0 je následující: "Ke zvládnutí se lépe hodí intravenózní dávka benzodiazepinu (např. 10 mg diazepamu) než neuroleptikum. Stav i poté vyžaduje dohled v psychiatrickém lůžkovém zařízení, protože hrozí navazující psychotická porucha různého rázu."2  Nejvhodnější medikaci v tom kterém případě by měl určit lékař po zhodnocení celkového stavu pacienta. Automedikace může být ve stavu intoxikace velmi nebezpečná, vždycky hrozí riziko, že léky zkombinujete takovým způsobem, který vám naopak ublíží, případně vás ohrozí na životě. V průběhu intoxikace tedy může být rizikový i samotný volný přístup k dalším lékům i látkám. V případě, že byste se i tak dostal do situace, kdy byste sám sebe medikoval, pokuste se dopředu domluvit a zajistit nějaký dohled, který by v případě vyhodnocení situace jako rizikové, dokázal přivolat pomoc a měl +/- přehled o tom, co jste užil.
Snad tedy alespoň takto. V případě, že byste se potřeboval ještě na něco zeptat, napište.
S pozdravem a přáním všeho dobrého,
Gabriela Minařík.
_____________________________________________________
https://theses.cz/id/kcdlq7/BpKusnierik.pdf, str. 30
JIŘÍ POKORNÝet al.URGENTNÍ MEDICÍNAstr.292, F16.0 poslední odstavec