nootropika
Karolína
Jakej máte názor na nootropika? Ve škole nam říkali, že se jedná i o placebo efekt u lidí po CMP. Jak je to s užíváním u zdravého jedince např. kvůli učení?

Odpověděl: Jakub Minařík
Pokud si dibře vzpomínám, tak v případě lidí s morfologickým poškozením mozku zlepšují celkový stav a urychlují návrat k normě. Tedy, pokud tam po poškození ještě něco zůstalo. Na druhé straně - výsledky nejsou nijak závratné. Jedná se spíše o podpůrný efekt. Docela dobře v tomto ohledu působí piracetam. Pokud tak škola o které mluvíte je LF tak se zkuste zeptat někoho kdo se zabývá léčbou takových pacientů. Jistě by vám o tom řekl víc. A taky není někdy špatné ty lidi co se takhle léčí sledovat. Efekt je sice diskrétní, ale když máte možnost to posoudit v čase, tak to není špatné. Užití kvůli učení má rozporuplné výsledky. Osobně mám zkušenost, že to funguje. Ne sice tak, že by se z mozku stalo najednou porsche, ale spíš je člověk méně unavený, trošku lépe si pamatuje, trochu líp se soustředí, ... Není to úplně špatné. Efekt ale nastupuje po delší době. Ohledně toho placebo efektu - znám docela dost lidí, co se léčí homeopatiky, funguje to a znám i celkem dost lékařů s mnohaletou praxí, kteří po letech začali homeopatiky léčit a jsou s výsledky na výsost spokojeni. A vůči jejich účinnosti je většina lékařů ještě více skeptická. A to i když na účinnost homeopatie existují celkem rozsáhlé studie a taky - homeopaticky se léčí moji psi. S výsledky vcelku skvělými. Tak uvažuju, co to vlastně je placebo efekt. Tak si o tom zkuste udělat vlastní názor. Vyplatí se. A platí to i o homeopatikách i o těch nootropikách. Protože - možná to nefunguje, ale když vám to pomůže ... :-)