piko2003
Vážená poradno, mám na Vás tento dotaz: asi rok a půl jsem rekreačně užíval drogu pervitin. Tzn. asi 1x - 2x měsíčně, ale i s přestávkou dvou měsíců. Drogu jsem užíval v malých dávkách a formou šňupání. V té době mě bylo nějakých 19 - 20 let. Asi ve 22 letech jsem se po zátěžové situaci zhroutil a od té doby se léčím pomocí antidepresiv na deprese. (asi 3 roky beru 1x denně Zoloft). Nyní je mi 25 let a zajímalo by mě jestli pervitin nemohl za spuštění mé deprese a jestli mám ještě možnost na úplné vyléčení. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jakub Minařík
Ano, je možné, že se pervitin podílel na vzniku vašeho stavu, dokonce mohl být jedním z hlavních faktorů jeho vzniku. Některé psychické stavy (spíše ale úzkosti, něž deprese) může pervitin dokonce vyvolat i u zcela zdravých jedinců. Většinou ale stav odezní po kratší době abstinence, jeho přetrvávání vídáme spíše vyjimečně. Ohledně léčby, resp. prognosy - je ošidné se k tomu vyjadřovat. Samozřejmě šanci na to že to bude úplně o.k. máte, napadá mě ale otázka, proč - když berete 3 roky zoloft máte stále obtíže. Skorem bych soudil, že po tak dlouhé době by měl být váš stav již stabilizovaný. Tenhle dotaz byste měl ale asi směrovat na psychiatra, který vám zoloft předepisuje a případně uvažovat o možnostech jak léčbu modifikovat. V úvahu připadá nějaká forma psychoterapie, úprava režimu, ... I tam by vám měl pomoci váš lékař a pokusit se vám navrhnout nějako variantu jak dál.