Sestra
Tina
Dobrý den, moje mladší 18ti letá sestra 5 měsíců užívá pervitin, před třemi měsíci to prasklo v práci a vzápětí i doma, z práce jí pro opakované absence vyhodili a co se to dozvěděli doma ani se s tím nijak netají, dva měsíce přebývá v místním feťáckém doupěti a doma se ukáže pouze na otočku jednou týdně pro čisté oblečení když nemají perník tak se vyspat, látku užívá pravidelně každý týden minimálně dva dny když nemají peníze pokud seženou tak samozřejmě více. Nejvíce mi je líto rodičů, oba dva jsou nervově na pokraji sil a odráží se to i v jejich vztahu hádky jsou na denním pořádku, nejvíce mi je líto maminky která pro nás vždy udělala první poslední a co sestra není doma spí z nervů denně dvě,tři hodiny a sama říká, že stále musí myslet na to jak to dopadne a co asi sestra dělá. Stále si rodiče namlouvají, že je to jen jakýsi momentální pubertální zkrat a ne tak úplně problém a závislá po tak krátké době být nemůže. Sestra nemá sebemenší zájem o jakoukoli diskuzi nebo vystoupení z pomalu rozjíždějícího se vlaku, prý jí vyhovuje vše jak je teď. A samozřejmě kdo pomoct nechce, tomu pomoci nelze. Před pár dny jsem zjistila, že sestra si začala už i píchat, sama se mi přiznala. A teď k mým dotazům, je možné opravdu možné, že ještě závislosti nepodlehla? A druhý dotaz se týká toho jestli bych měla rodičům říci, že pervitin užívá nitrožilně a seznámit je ze situací, že to opravdu není vybočení jednou do měsíce po výplatě. Děkuji Vám mnohokrát za odpověď

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
podle toho co popisujete, to vzala sestra oopravdu hodně hopem. Možná není až tak podstatné, jestli je už teď závislá, protože na pervitinu je závislost hlavně psychická. A jestli by kritéria nesplňovala teď - i když asi ano - bude je splňovat za chvíli. Rozhodně ale užívá velmi rizikově a žije také velmi rizikově. Pomalu překračuje jednu hranici za druhou. Nevím tedy, jestli ji krýt před rodiči. Myslím, že když už znají většinu pravdy, bylo by dobré, kdyby v tom měli jasno úplně. Bohužel je otázka, jestli se tím něco změní.
Pro Vaše rodiče to musí být opravdu strašné období a myslím, že by si zasloužili nějakou péči o sebe. Pokud by k tomu byli přístupní, určitě je pošlete do některého z center, která pomáhají rodinám uživatelů. Mohou si tam nejen ujasnit některá fakta, ale hlavně pro sebe najít oporu a třeba i naději na změnu.
Pokud byste nevěděla, kam se obrátit, napište prosím nejbližší město, ráda Vám kontakt zašlu.
S pozdravem
Jana Žáková