zloutenka
rebeke plex
dobry den ,chtěla bych se zeptat kde se bere nebo jak vznikne virus žloutenky.jeden muj znamy říká ze muze vzniknout když droga co zustane ve trikacce smisena s krvi se v nepříznivých podmínkách jako je teplota vzduchu a uskladneni vůbec ze se toto bezne stava původcem viru žloutenky.vite o tom něco vic nebo to je pouze blby kec??znam totiž dva lidi co si zbytek drogy opatrne oddeli od krve a v susenem stavu pak klidne konzumuji.diky za odpoved

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
díky za důvěru, dobře, že se ptáte.
Vypadá to, že máte ještě všech pět pohromadě, jinak byste nepsala. Neberte si tedy příklad z šílenců, kterým nezáleží na zdraví a životě vlastním, ani dalších lidí.
Ve hře totiž nejsou jenom žloutenky, ale i další infekční nemoci, které pokud nejsou včas zachyceny a léčeny mohou končit vážným poškozením zdraví, až smrtí, nejen neopatrných lidí, ale také těch, které díky vlastní neznalosti, naivitě, nebo bezohlednosti, mohou nakazit.
Žloutenka typu C:
VHC (HCV), neboli virová hepatitida typu C, obecně žloutenka typu C,
je způsobena virem, který napadá játra a způsobuje v nich zánět.
Zhruba 30% lidí se samovolně vyléčí (údaj se liší studie od studie, ale většina uvádí spont. clearance viru mezi 20 a 26%), u ostatních přechází nemoc do chronické podoby. VHC se lze nakazit opakovaně.
VHC se PŘENÁŠÍ hlavně krví.
- VHC se přenáší pohlavním stykem poměrně vzácně, pravděpodobnost nakažení ovšem stoupá při rizikových praktikách (anální sex, soulož v době menstruace).
Nejlepší ochranou je vždy používat kondom!
- Nebezpečí představuje společné používání ostrých předmětů, především osobní hygieny. Nikomu, ani od nikoho si holítka, nůžky na nehty, hřeben, kartáček na zuby, ani jiné ostré předměty, NEPŮJČUJTE!
- Nebezpečí nákazy hrozí také při piercingu a tetování, vždy je proto dobré navštívit speciální salón, kde jsou dodržovány přísná hygienická pravidla.
- Uživatelé drog: sdílenou jehlou, nádobíčkem, vodou. Pokud jste uživatelem drog, nikdy svoje nádobíčko, jehly, vodu, rozdělávačku nesdílejte! Virus VHC se vyskytuje v několika podtypech, proto i když už VHC máte a Váš kamarád taky, neznamená to, že vaše nemoci jsou zcela totožné, rozhodně ani v tomto případě nesdílejte nádobíčko!
- VHC se může přenést také z matky na plod, stává se to zhruba v 5 % případů.
VHC se NEPŘENÁŠÍ:
- podáním ruky, běžným polibkem, napitím se ze společné skleničky, sáhnutím na kliku, použitím společného nádobí a podobnými každodenními činnostmi.
Jak se VHC projevuje?
Akutní onemocnění se projevuje podobně jako chřipka:
- malátností, únavou, bolestmi kloubů a svalů
- začátek onemocnění ovšem často probíhá také zcela bez příznaků.
- jen velmi málo těch, kteří se nakazí virem VHC, má příznaky (žluté bělmo, nažloutlý odstín kůže), které jsou typické především pro žloutenku typu A, někdy B.
Chronicky nemocný člověk většinou nemá, přinejmenším v prvních letech žádné příznaky, samotná játra nebolí, je ovšem stále nakažlivý.
Po letech (obvykle se uvádí 20-30) může dojít k vážnému poškození jater, tzv. „ztvrdnutí", cirhóze, při níž jsou jaterní buňky nahrazeny vazivem a přestávají plnit svoji funkci, díky čemuž může dojít k celkovému selhání jater. Výrazně se také zvyšuje pravděpodobnost nádorového bujení a vzniku rakoviny jater. Oba stavy vedou k smrti. V souvislosti s onemocněním se mohou objevit také psychické obtíže.
Léčba VHC
Pokud Vám na orientačních testech vyšel reaktivní výsledek na VHC, je třeba nejprve navštívit specialistu, který Vám udělá laboratorní testy a výsledek buď potvrdí, nebo vyvrátí.
Pamatujte, že orientační testy nezachytí, co se dělo v posledních týdnech, ani negativní výsledek tedy neznamená, že se vůči ostatním můžete chovat rizikově! Pokud Vám lékař potvrdí, že VHC máte, vyptejte se co nejpodrobněji, v jakém stadiu Vaše choroba je.
Pokud s komunikací s lékařem nebudete spokojen/á nebo Vám nedokáže vysvětlit stav Vaší choroby, vyhledejte lékaře jiného.
VHC se dá úspěšně léčit, je třeba pro to ovšem něco udělat. Přestat s užíváním drog, nebo užívání omezit, alkohol úplně vypustit, jsou aspekty, které zvyšují účinnost léčby.
Léčba trvá 24 až 48 týdnů (zhruba půl roku až rok), v závislosti na podtypu nemoci, je třeba po léčbě dalších 24 týdnů chodit na kontroly.
Při správně nastavené léčbě lze většinu nepříznivých vedlejších příznaků odstranit, nebo zmírnit.
Vyplatí se o všech příznacích vždy mluvit se svým lékařem. O vedlejších příznacích koluje mnoho zvěstí, často jsou však přibarvené, na léčbu také reaguje každý jinak, proto to, co trápilo někoho v okolí, se u Vás vůbec nemusí objevit. Většina lidí během léčby může normálně vykonávat své zaměstnání, studovat. Někteří mírně omezují sport a jiné fyzicky náročné aktivity. Při léčbě je třeba dodržovat přísný režim, pokud tomu tak není, viry "Céčka" se mohou stát vůči léčbě odolné, a to představuje obrovské riziko jak pro Vás, tak pro ty, které můžete nakazit! Většina lidí na drogách má problém dodržovat jakýkoliv režim (brát pravidelně prášky, chodit na kontroly...).
Akutní uživatelé drog jsou do léčby přijímáni, pokud splňují specifická kritéria, jsou schopni dodržovat léčebné pokyny a pravidelně docházet na kontroly... Pokud se chcete léčit, je lepší řešit nejdříve závislost a přestat užívat návykové látky, zejména alkohol.
Léčba VHC je náročná a zdlouhavá. Pokud dodržíte léčebný program, je ve většině případů úspěšná. Tělo se zbaví viru hepatitidy C. Vaše játra přestanou být poškozována a nebudete nakažlivý/á pro své okolí! Dnes už je běžně dostupná i bezinterferonová léčba, kdy pacient pouze polyká antivirotické tablety, s minimem možných vedlejších účinků. Úspěšnost této léčby se blíží 100 procentům.
Jak nenakazit někoho dalšího?
Při sexu vždy používat kondom. Být obezřetný, aby se při poranění nedostala Vaše krev do kontaktu s organismem, nebo hygienickými potřebami a předměty někoho dalšího. Pro uživatele drog je důležité alespoň důsledně používat pouze své nádobíčko, nikomu je nepůjčovat, a také se starat o to, aby Vaše jehly, vodu, rozdělávačku, již nemohl použít nikdo jiný.
Tedy nejen jehly nepůjčovat, ale také je důsledně bezpečně likvidovat(vracet je pracovníkům terénního programu, nebo kontaktního centra, kteří ochotně vydají kontejner na infekční materiál, aby mohly být použité jehly a další materiál bezpečně přechováván. Rozhodně jehly nepohazovat, ani je nenechávat nikde jen tak ležet!
I když je pravděpodobnost přenosu klasickým pohlavním stykem poměrně nízká, používejte kondom, rozhodně neváhejte s použitím při rizikových praktikách, jako je anální sex, nebo sex během menstruace!
Také každému lékaři, který Vás ošetřuje (zubař, gynekolog, chirurg, praktický lékař), sdělte, že máte VHC, protože existuje riziko, že by se od Vás zdravotnický personál mohl nakazit.
Informace k žloutenkám a dalším závažným nakažlivým nemocem, které se mohou šířit, a lze je získat neuváženým jednáním a nedodržováním zásad harm reduction (snižování rizik), najdete na stránkách naší poradny, v rubrice Drogy a nemocI:
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/aids-hiv.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/syfilis.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/hepatitidy.html
Kdybyste se ještě potřebovala na něco doptat, napište, jsme tu pro Vás.
Přeji Vám vše dobré, buďte na sebe opatrná,
Amrit Sen.