Pervitin a dopad na normalni zivot
Vanes
Pekny den,
Kdysy jsem vam psala dotaz ohledne meho pritele a jeho psychozy kvuli ktere byl v blazinci. V tu dobu jsme oba dva nebrali asi pul roku a Vy jste zodoovedeli, ze se pravdepodobne k tomu stejne jednou vratime. To se take stalo, ale pritel ted odjel pracovne do zahranici, a ja se do toho sama dostala jeste vice nez kdyz jsme brali spolu. Baveni se s lidma kteri jsou tezci fetaci, zkouseni jehly, alobalu... Proste az moc za hranici. To si uvedomuji. Od te doby co odjel jsem nenastoupila do prace a zajima me, jestli je mozne, ze to ze nejsem vicemene schopna nekam nastoupit, jestli za to muze prave droga. Cele dny bud prospim nebo provalim a tesim se vzdy jen na party a drogu, a ze vseho nejvic na ty radoby kamarady na fetu. Do toho kazdy den v alkoholovem opojeni jelikoz strizlivost me ubiji. Mam i stavy kdy chytnu nabehy na psychozu, ale snazim se to kocirovat. Ted to pritel zjistil ze chodim ven se smazkama a rozesel se semnou kvuli tomu, a i kvuli tomu ze lzu. Jeste furt doufam ze mozna to bude v pohode ale asi je to definitivni. Nevim co dal a premyslim o sebevrazde. Bez nej nemuzu byt... Do toho vim, ze sama se ze svoji asi "zavislosti" nikdy nedostanu, a rodicum to rict nemuzu. Kamaradi vas take nikdy v abstinovani nepodpori. Potrebovala bych nejakou pomocnou ruku a podporu do normalniho zivota, komunita nebo cokoliv, v Praze. Kde bych se nemusela stydet a pomohli by mi. Klidne i psycholog nebo cokoliv. Dekuji a pekny den.

Odpověděl: Amrit Sen
Vanes, zdravím Vás,
díky za důvěru, dobře, že píšete. Vaše situace, jak ji popisujete, je kritická, určitě však nemusí být definitivní.
Ptáte se, jestli Vaše neschopnost nastoupit do práce, ztráta a změny některých sociálních dovedností, s Vaším užíváním drog souvisí. Za mě o tom, ani o Vaší závislosti, není pochyb.
Nejdůležitější v tento čas bude nezůstávat na problémy sama, podle všeho na zastavení pádu do propasti, do které se řítíte, změnu směru, sama nestačíte.
Máte někoho z rodiny, přátel, komu se s krutou realitou můžete svěřit, popovídat si a otevřeně, bez zastírání sdílet svoje obavy, strachy a trápení?
Aby mohl život závislého nabrat směr k lepšímu, je třeba si přiznat svoji bezmoc nad užíváním drog i kontrolou vlastního života. Z toho, co píšete, mám za to, že jste to právě udělala. Svěřila jste se nám, to je další důležitý krok správným směrem, kontaktovala jste odbornou pomoc.
Další krok, který by měl následovat, osobně situaci konzultovat s odborníky, máte před sebou. Budete li ho odkládat, čeká Vás nejspíš ještě daleko tvrdší propad a dopad, kam až, můžeme tušit...
Doporučuji Vám na nic nečekat a zavolat do nejbližší služby, která poskytuje poradenství lidem, užívajícím návykové látky, a domluvit si termín schůzky.
Služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně.
Nesejde tolik na tom, jestli si vyberete adiktologickou ambulanci, AT poradnu, nejbližší kontaktní centrum, nebo podobný typ služby.
Při osobním, naprosto nezávazném pohovoru, Vám zkušení odborníci, po podrobnějším seznámení se situací, doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, co užitečného pro sebe můžete udělat a jakým chybám byste se měla vyhnout.
Získáte pochopení, přijetí, podporu a pomoc, budete li o ně stát.
Nikdo Vás nebude k ničemu přemlouvat, natož Vás do čehokoli nutit, případná zakázka bude jen a pouze na Vás. Získáte obdiv a respekt, že jste dokázala přijít sama, a jako bonus, že se Vám jistě uleví.
Z mého pohledu, potřebujete léčbu. I o tom si můžete s podporou odborníků promluvit. V případě zájmu se seznámíte s možnostmi ambulantní, stacionární, nebo pobytové léčby: Také, jaká forma léčby pro Vás může být nejvhodnější, případně která konkrétní zařízení ji poskytují a jak léčba v nich probíhá. Projevíte li zájem, provedou Vás přípravou a pomohou Vám s vyřizováním náležitostí.
To ale velmi předbíhám, všechno může být i jinak. Co je v tento čas nutné, abyste sebrala všechnu kuráž a začala jednat, dříve, než se dobrý úmysl rozpustí v dalších dávkách.
Nedělám si iluze, že se Vám bude mávnutím kouzelného proutku dařit abstinovat. K tomu je potřeba poctivé úsilí, cesta k úzdravě je vždy během na delší trať.
Je moc fajn, že neházíte flintu do žita, rád bych Vás ujistil v naději, kterou máte, s pomocí na dosah. Můj příběh se v mnoha ohledech podobal Vašemu.
Jsme v kontaktu s mnoha závisými, kteří poznali nejhlubší dno, a dnes dlouhodobě abstinují, žijí šťastný život, stále jich přibývá. Mezi nimi jsou i tací, kteří kontaktovali odbornou pomoc dříve, než na úplné dno dopadli, začli na sobě "makat" a ušetřili si spoustu času, energie a malérů.
Že je nutné, aby každý závislý člověk dopadl na dno, od kterého se musí odrazit, je pověra.
Na počátku jejich změny, byl podobně, jako u mě, kontakt s odbornou službou, nebo společenstvím uzdravujících se a uzdravených, vzájemně se podporujících závislých, případně obojím.
Zavolejte a domluvte si termín v našem pražském kontaktním centru, nebo v některé z adiktologických ambulancí, případně v denním stacionáři, kam můžete na otevřenou motivační skupinu přijít i bez objednání, ve vyhrazených časech: http://www.sananim.cz/
Kontakty na některé pražské služby:
Adiktologická ambulance (AA) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 724 521 913
E-mail: klinika@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/adiktologicka-ambulance.html
Pokud se nedovoláte, prosíme o zaslání SMS a trpělivost. Ozýváme se hned, jak je to možné.
Provozní doba:
Pondělí: 12-20
Úterý: 9-13
Středa: 9-17
Kontaktní centrum (KC) SANANIM
Na Skalce 819/15
150 00 Praha 5
Kontaktní a poradenské linky:
+420 283 872 186
+420 605 240 501
+420 727 869 914
E-mail: kacko@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/kontaktni-centrum-(kc).html
Provozní doba:
Pondělí: 13.00 - 20.00
Úterý: 9.00 - 20.00
Středa: 9.00 - 20.00
Čtvrtek: 9.00 - 20.00
Pátek: 9.00 - 20.00
Víkendy a svátky: 13.00 - 20.00
Poradenství a konzultace poskytujeme především ve všední dny
Denní stacionář (DST) SANANIM
Janovského 26
170 00 Praha 7
Telefon: +420 220 803 130
+420 220 800 041
Mobil: +420 605 212 175
E-mail: stacionar@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/denni-stacionar-(dst).html
Provozní doba:
Pondělí: 8 - 16
Úterý: 8 - 16
Středa: 8 - 16 16 - 19 (indiv. terapie po objednání)
Čtvrtek: 8 - 16
Pátek: 8 - 15
Konzultace pro rodiče a blízké po předchozím objednání.
Zároveň Vám doporučuji navštívit, lépe navštěvovat mítinky NA - Anonymních narkomanů, kde se mnoha generacím závislým po celém světě, daří měnit život k lepšímu a společně se uzdravovat:
Anonymní narkomani Praha:
Skupina Naděje
Jungmannovo nám. 753/18
110 00 Praha 1 - Nové Město
(Metro Můstek B, z Jungmannova Náměstí vejděte na nádvoří kostela, klubovna je po pravé straně. Vrata se zamykají, po uzamčení visí na nich cedule se zvonkem)
Kontakt:
Adam: +420 731 699 152
Michal: +420 776 071 249
Mítinky:
Úterý: 17.00 - 18.30
Pátek: 17:30 - 19:00
Neděle: 19.30 - 21.00
Organizační mítinky pro členy i hosty:
Neděle: 18:00-19:00
Skupina Druhá Šance
Divadlo za plotem, místnost Zimní zahrada
Psychiatrická Léčebna Bohnice
Ústavní 91
181 02 Praha 8
Kontakt:
Mirek +420 728 236 022
Mítinky:
Pondělí: 18:30 - 19:30
NA - Narcotics Anonymous World Services:
https://www.na.org/
Rád bych Vás povzbudil, změna k lepšímu je možná a určitě stojí za to, zkuste mi věřit.
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Držím palce, těšíme se na Vás!
Amrit Sen