seminarni prace
katka
Hezky den preji, potrebovala bych trochu pomoci se seminarni praci na tema:tvrde drogy aneb jak pomoci priteli, ktery ma problem.Vzhledem k tomu, ze s drogovou problematikou moc zkusenosti nemam potrebovala bych nejaka centra pomoci¨k urcitym stadiim zavislosti.Predem dekuji s pozdravem Katka

Odpověděl: Bára Orlíková
Upřímně, to téma je docela široké, tak nevím úplně jak vám nějak stručně odpovědět. Každopádně, základní princip je ten, že pro člověka, který bere drogy a zatím neuvažuje o změně, tj. že by přestal brát, tak existují terénní programy (streetwork) a kontaktní centra. Terénní pracovníci (streetworkeři) se pohybují na místech, kde jsou přímo v kontaktu s uživateli drog, nabízí výměnný program stříkaček (použité za sterilní), distribuci zdravotního materiálu a informací o drogách, rizicích užívání, o bezpečném sexu, o možnostech léčby, lékařského ošetření... Slouží to k tomu, aby se uživatelé drog nenakazili infekčními chorobami a nenakazili i lidi ze "zdravé" populace, aby se nedostali do zdravotních a sociálních potíží jen proto, že nemají dostatek informací a nejsou s nikým z odborníků v kontaktu a zůstali pokud možno živí a zdraví, pokud se rozhodnou se léčit... Kontaktní centra nabízí kromě podobného servisu zpravidla i ambulantní poradenství pro klienty i jejich rodiny, zprostředkování léčby, sociální a právní servis,... nabídka služeb závisí na tom v jakém je regionu, jaké služby klienti potřebují, na co se centrum speciálně zaměřuje. Pak existuje možnost substituční léčby (metadon), kde klient může dostat legálně náhražku drog opiátového typu. Klient sice neabstinuje v rámci tohoto programu, nicméně stabilizuje se zdravotně, sociálně, nemusí se chovat nelegálně, aby si opatřil drogy a nedevastuje se dál. Do metadonové substituce bývají zařazeni klienti po delší době užívání opiátů, kteří nemají zájem nebo nejsou schopni nastoupit do léčby, která vede k abstinenci od drog. Pak existují různé typy léčby. Léčba obvykle začíná detoxifikací, kdy se člověk zbaví v průběhu cca týdne, 14 dní, účinků drogy a abstinečních příznaků, to ale není zdaleka celá léčba, jen první krok. V další léčbě se může jednat o formu ambulantní (pravidelná docházka např. 2 x týdně do AT poradny), ambulantní stacionární (docházka do ambulantního programu, kde klient tráví celý den, ale chodí spát domů, trvá cca 3 měsíce), rezidenční psychiatrické (pobytové, v psychiatrické léčebně zaměřené na léčbu závislostí, od 1 do několika měsíců léčby), rezidenční v terapeutické komunitě (zpravidla déledobá léčba, od 6 měsíců do 2 let léčby). Po léčbě by mělo následovat doléčování, aby se člověk snadněji a lépe zařadil zpátky do normálního života zvládnul úskalí po příchodu z léčby, to bývá ambulantní nebo využívá formu tzv, chráněného bydlení na určitou dobu pro klienty, kteří se po léčbě nemají kam vrátit, aby si v průběhu pobytu na chráněném bydlení našli vlastní zázemí. To je tak v kostce. Více informací můžete najít na www.sananim.cz/dis nebo na www.sananim.cz/sananim, případně si prohlídněte doporučenou literaturu ve sloupci vlevo.