podezdření na psychickou nemoc
bezradná
Dobrý den,jsem matka 30 letého syna,který užívá od 18 let drogy.Již v této době byl na léčení, ale jen dva měsíce a poté odjel pracovně na Nový Zéland na rok.Po příjezdu si sem tam užíval pervitin, ale jeho celoživotní vášní byla marihuana.Od 23 let měl holku ,tak drogy nebral asi 4 roky,,,jen\" kouřil marihuanu.Minulý rok měl ale úraz a musel přestat s cvičením,tak se opět vrátil i k pervitinu.Když ale chtěl sám přestat,tak se u něj začali projevovat halucinace a bludy.Toto trvá od června tohoto roku.Byl v září i na detoxu,ale pronásledování dotěrných myšlenek,mimozemšťanů,různých vnuknutí,že si může vzít podle intujice zboží v obchodě,za které nezaplatí...pokračuje.Přátelé se od něj odvrátili,jelikož ho nepoznávají a označují ho za pomatence.On sám si to neuvědomuje.Nevím,na koho se obrátit.U psychiatričky ,která ho bez vyšetření poškození mozku označila za fe%táka s toxickou psychozou odešel a nemá důvěru.Myslím,že je to již dlouho a daleko vážnější.Nevím, jak nemocného člověka-nejspíš už se schizofrenijí poslat na léčení. Sám vážnost situace není schopen posoudit.Jsem zoufalá.Jak mohu pomoci.matka

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
aby bylo možné určit správnou diagnózu, tedy jsetli se jedná o toxickou psychózu (u pervitinu, navíc v kombinaci s THC, velmmi obvyklou) nebo o schizofrenní onemocnění, je třeba, aby syn alespoň měsíc oabstinoval od všech látek. Teprve po měsíci se dá většinou pozorovat výraznější zlepšení, některé příznaky však mohou přetrvávat u toxické psychózy i půl roku. Bohužel ho těžko může někdo zodpovědně vyšetřit a určit diagnózu, pokud užívá drogy. Nicméně, ať by to bylo to nebo to, ani v jednom případě není vůbec dobré užívat dál pervitin, protože to příznaky jen zhoršuje.
Pokud je tedy synovi zle a ještě jednou by se odhodlal k nějakému kontaktu s psychiatrem, pak by bylo dobré předem vybrat pečlivě takového, který pracuje se závislostmi a nebude ho odsuzovat. Pokud byste nevěděli, kam se obrátit, napište prosím nejbližší město, najdu Vám nějaký kontakt.
V případě, že by syn nyní pomoc odmítal, doporučovala bych pro Vás návštěvu některého z center, která poskytují pomoc rodinám závislých, abyste mohla vše probrat podrobněji a zkonzultovat další postup.
Přeji hodně sil!
S pozdravem
Jana Žáková