Sestra - pervitin, automaty
Ivana
Dobrý den, dotazovala jsem se včera, ale asi jsem dotaz špatně odeslala. Mám téměř 40 sestru, která s jednou asi 5 pauzou od 20 let užívá pervitin. Teď situace opět graduje. Opět další a další dluhy, lži a ještě automaty. Má dvě děti, manžel ji minulý týden vyhodil z domu, my jako rodina už se snažíme jenom o to, abychom mu s prckama pomohli. Moji rodiče jsou samozřejmě s nervy na pochodu. Protože jsme si s ní prošli léčebnami, jezdili jsme na sezení do komunity, před půl rokem opět léčebna a nic nic nic. Mám pocit, že s ní už nemohu normálně mluvit. Hned mívá záchvaty vzteku, nebo jde spáchat sebevraždu. Nařkla nás, že jsme jí ukradli děti. Hrůza hrůzoucí. Ale můj dotaz směřuje k tomuto: co mám odpovědět, když ji přesvědčuji, ať se jde léčit a dostanu tuto odpověď - doslova:
Léčení je na nic, to si ještě nepochopila? Ja už celý ty programy znám, vim jak mluvit, jak se zachovat,co dělat, to není o místě to je o hlavě.
Je jí ještě pomoci? Děkuji Vám za odpověď.

Odpověděl: Amrit Sen
Ivano, opět Vás zdravím.
Váš dotaz k nám dorazil, dnes ráno jsem na něj odpovídal. Přikládám tedy jeho kopii:
Díky za důvěru. Prožíváte náročné období, chápu Vaši starost a bezmoc. Kvituji Vaše rozhodnutí odstoupit od marných snah sestru podporovat, neměla byste, bez výčitek, zapomínat na na sebe.
Těžko, takto na dálku, vidět do duší lidí, kteří nám píší, rozumět všem okolnostem a nuancím, které si můžeme, na základě uvedených informací pouze domýšlet, natož, abych si troufl "vědět", co si myslí Vaše sestra.
Mohu pouze ze zkušenosti odhadovat, že se Vaše sestra v tento moment léčit nechce. Víme, že bez upřímné touhy po změně, nemůže mít léčba závislosti úzdravný efekt. Bez poctivého, dlouhodobého úsilí, práce na sobě, se Vaše sestra neuzdraví. Možná není její čas. Chybně volená pomoc, umožňuje závislému setrvávání v užívání, podporuje jeho další propad do závislosti.
Mám za to, že sestra už má dost terapie a pobytů v léčebných zařízeních, zklamání z núspěchů. Nezbývá, než jí umožnit, aby nesla dopady a odpovědnost, za své jednání a rozhodnutí a doufat...
Co užitečného ještě můžete udělat, je kontaktovat odborníky, kteří pracují s rodinami závislých a poskytují poradenství jejich členům. Zavolejte do nejbližšího kontaktního centra, AT poradny, nebo adiktologické ambulance a domluvte si termín schůzky.
Při osobním pohovoru, po seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak se k situaci postavit, jakých chyb se vyvarovat, zda a jak, se sestrou komunikovat, co je pomoc, a naopak není. Jestli, a jak se pokusit sestru motivovat k pozitivním změnám. Seznámíte se a snáze pochopíte, jak závislost funguje, také, co je ve Vaší moci, a co už ne...
Jak kontakty, podle oblasti a typu zařízení, najdete, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Velmi dobře funguje svépomocné společenství Anonymních narkomanů (NA Narcotics Anonymous), na jejichž mítink může sestra zajít, nebo se přes Skype připojit k slovenskému mítinku. Lidem, kteří mítinky navštěvují, se daří dlouhodobě abstinovat, měnit život ve šťastný, a to i těm, kterým všechny možné dosavadní léčby selhaly:
http://anonymni-narkomani.webnode.cz/
http://anonymni-narkomani.webnode.cz/narkomani/
http://anonymni-narkomani.webnode.cz/a12-kroku/
http://anonymni-narkomani.webnode.cz/kontakt/
On line mítinky: http://www.anonymninarkomani.sk/on-line-stretnutia/
Přeji Vám vše dobré, rodině i sestře hodně štěstí,
Amrit Sen.