Sestra 40-těžká závislost pervitin a automaty
Ivana
Dobrý den, již jsem psala několikrát, ale tentokrát mám specifický dotaz: moje sestra s přestávkami užívá pervitin asi 10 let. Má dvě malé děti, manžel ji vyhodil z domu, dluhy, inslovenci. Teď nemá kde bydlet a čekáme s rodinou, co se stane. Na přelomu roku se léčina na psychiatrii a jak jsem pochopila nebylo to snad ani dobrovolné. Ihned po návratu nadělala další dluhy, ukradla kreditky atd. V jedné naší poslední konverzaci, při které to vypadalo, že spáchá sebevraždu jsem ji chtěla odvést do nemocnice a její odpověď byla doslova:
Léčení je na nic, to si ještě nepochopila? Ja už celý ty programy znám, vim jak mluvit, jak se zachovat,co dělat, to není o místě to je o hlavě.
Můžete mi,prosím, vysvětlit, co tím závislý člověk myslí? Teď už nemám snahu pomáhat sestře. Soustředila jsem se na pomoc jejím dětem a manželovi a našim rodičům, kteří děti v podstatě vychovali.
Děkuji za pomoc.

Odpověděl: Amrit Sen
Ivano, zdravím Vás,
díky za důvěru. Prožíváte náročné období, chápu Vaši starost a bezmoc. Kvituji Vaše rozhodnutí odstoupit od marných snah sestru podporovat, neměla byste, bez výčitek, zapomínat na na sebe.
Těžko, takto na dálku, vidět do duší lidí, kteří nám píší, rozumět všem okolnostem a nuancím, které si můžeme, na základě uvedených informací pouze domýšlet, natož, abych si troufl "vědět", co si myslí Vaše sestra.
Mohu pouze ze zkušenosti odhadovat, že se Vaše sestra v tento moment léčit nechce. Víme, že bez upřímné touhy po změně, nemůže mít léčba závislosti úzdravný efekt. Bez poctivého, dlouhodobého úsilí, práce na sobě, se Vaše sestra neuzdraví. Možná není její čas. Chybně volená pomoc, umožňuje závislému setrvávání v užívání, podporuje jeho další propad do závislosti.
Mám za to, že sestra už má dost terapie a pobytů v léčebných zařízeních, zklamání z núspěchů. Nezbývá, než jí umožnit, aby nesla dopady a odpovědnost, za své jednání a rozhodnutí a doufat...
Co užitečného ještě můžete udělat, je kontaktovat odborníky, kteří pracují s rodinami závislých a poskytují poradenství jejich členům. Zavolejte do nejbližšího kontaktního centra, AT poradny, nebo adiktologické poradny a domluvte si termín schůzky.
Při osobním pohovoru, po seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak se k situaci postavit, jakých chyb se vyvarovat, zda a jak, se sestrou komunikovat, co je pomoc, a naopak není. Jestli, a jak se pokusit sestru motivovat k pozitivním změnám. Seznámíte se a snáze pochopíte, jak závislost funguje, také, co je ve Vaší moci, a co už ne...
Jak kontakty, podle oblasti a typu zařízení, najdete, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Velmi dobře funguje svépomocné společenství Anonymních narkomanů (NA Narcotics Anonymous), na jejichž mítink může sestra zajít, nebo se přes Skype připojit k slovenskému mítinku. Lidem, kteří mítinky navštěvují, se daří dlouhodobě abstinovat, měnit život ve šťastný, a to i těm, kterým všechny možné dosavadní léčby selhaly:
http://anonymni-narkomani.webnode.cz/
http://anonymni-narkomani.webnode.cz/narkomani/
http://anonymni-narkomani.webnode.cz/a12-kroku/
http://anonymni-narkomani.webnode.cz/kontakt/
On line mítinky: http://www.anonymninarkomani.sk/on-line-stretnutia/
Přeji Vám vše dobré, rodině i sestře hodně štěstí,
Amrit Sen.