Přítel a my v pasti
čikita
Dobrý den potřebovala bych od Vás radu a doporučení nějakého vhodného místa pro léčbu mého přítele.Přítel bere drogy asi 3-4 roky, ještě před rokem užíval 1 gram pervitinu obden a nedokázal bez toho fungovat.Naučil se na droze jíst a spát, tvrdí že začal brát kvůli pracovní výkonnosti.Cca tři čtvrtě roku se to snažíme jako rodina řešit.Vždycky jede na jednu či dvě schůzky s psychologem a pak tvrdí že už to nepotřebuje, po nějaké době mu dáme test a zase vyjde pozitivně.Lže a zapírá až do poslední chvíle a dnes mi dokonce řekl že si dal také kvůli mě.Před dvěma měsíci mu nasadil psychiatr medikaci s tím že bude chodit na terapie.Prášky bral nepravidelně a když mu došli, tvrdil že si vyzvedl další a že je má a bere v práci.Dnes po pozitivním testu se mi přiznal,že žádné nebere.Už nevím kudy kam.Záleží mi na něm, ale už to chce radikální změnu.Poslední dobou se choval zvláštně, je nespolehlivý, lže, neplní povinnosti, nezajímám ho já ani chod domácnosti, naše společná budoucnost, bydlení, pes,lže i své rodině...Tak jsem měla tušení, že zase bere a dopadlo to přesně tak, jak jsem čekala.Děkuji za brzkou odpověď

Odpověděl: Amrit Sen
Čikito, zdravím Vás,
díky za důvěru. Prožíváte velmi tíživou a náročnou situaci, chápu Vaše neštěstí a pocity bezmoci. Jen, odpusťte, úplně nerozumím tomu, koho dalšího myslíte pod pojmem "my", v názvu dotazu. Předpokládám, že jde o rodinu, nebo blízké.
Jak situaci popisujete, Vašemu příteli ambulantní péče nestačí, měl by se jít léčit, podstoupit dlouhodobější pobytovou léčbu ve zdravotnickém zařízení, ještě lépe v některé z terapeutických komunit. Léčba závislosti a cesta k úzdravě, je vždy během na delší trať. Vyžaduje poctivé úsilí, ke kterému neodmyslitelně patří i následné dlouhodobé doléčování, bez kterého se radikálně tenčí šance a naděje na trvalou úzdravu. Bez jeho rozhodnutí, dobré, upřímné vůle a aktivity, se nic k lepšímu obrátit nemůže.
Předpokládám, že kdyby měl Váš přítel zájem změnit kurz, psal by nám on. Chybně volenou podporou a péčí, lze napáchat více škody, než užitku. Partneři, rodiče a blízcí závislých, často v nejlepším úmyslu, z neznalosti problematiky a dalších důvodů, nevědomky podporují setrvávání závislého v užívání a podporují jeho propad do ještě hlubší závislosti.
Pomoc potřebujete v tuto chvíli především Vy. Internetové poradenství má své limity. Doporučuji Vám co nejdříve kontaktovat pracovníky služby v okolí, či dosahu, která poskytuje poradenství a pracuje s partnery uživatelů návykových látek. Možná lépe kontaktovat jiné odborníky, než ty, kteří pracují s Vaším partnerem, ale ani těch se myslím, bát nemusíte.
Nesejde na tom, jestli si vyberete kontaktní centrum, adiktologickou ambulanci, AT poradnu, nebo podobnou službu. Nejlépe telefonicky si domluvte termín schůzky a při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, ji s odborníky konzultujte.
Získáte spochopení, přijetí, podporu a pomoc, včetně užitečných informací, uleví se Vám. Dozvíte se, co můžete udělat pro sebe, abyste se cítila lépe a nestala se spoluzávislou, aniž byste sama návykové látky užívala. Spoluzávislost je nemoc, kterou trpí nejbližší lidé, kteří se závislým žijí ve společné domácnosti. Nevědomě převezmou a žijí závislostní vzorce chování, ze kterých bez podpory nedokážou vystoupit. Přestanou žít vlastní život, žijí život někoho jiného a často trpí více, než jejich blízký, závislý uživatel, s obdobnými dopady, jaké nemoc dokáže mít.
Nechci Vás strašit, naopak podpořit v kontaktu s odborníky, kteří budou "kopat" za Vás. Dozvíte se, co můžete udělat pro sebe, abyste byla pevnější v kramflecích a nezačala se hroutit, i když ani to nemusí být vždy na škodu. Kromě jiného, jak, a jestli, má ještě smysl nastavit hranice společného soužití, a co se má dít při jejich porušení. Jak situaci a hranice ustát a uhájit, jak bezvýhradně naplnit opatření, na kterých jste se dohodli. Seznámí Vás možnostmi, jak se lze ještě pokusit podpořit motivaci přítele k pobytové léčbě. Dostanete tipy s kontakty na léčebná zařízení, které můžete příteli předat a další společné soužití a podporu, podmínit léčbou. V opačném případě buď počítejte s dalším martýriem s okolnostmi, které si teď možná ještě nedokážete představit, nebo nezbyde než ze vztahu co nejdříve, byť máte přítele ráda, odejít. Často to bývá nejužitečnější krok pro všechny zúčastněné.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na bezplatné služby v dosahu, obratem pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, kontaktujte naši specializovanou poradnu pro rodiče, parnery a osoby blízké:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké (PPR) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Myslete a nezapomínejte na sebe, nezůstávejte v trápení sama. Svěřte se a mluvte o svých pocitech s blízkými z rodiny, okruhu přátel, s lidmi, kterým důvěřujete. "Naordinujte" si vlastní činnosti a aktivity, které Vám přinášejí radost. Vyražte do společnosti, prostě se pobavit, upustit přetlakový ventil, obnovit síly.
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak si stojíte a jak se situace vyvíjí, jestli Vám byla odpověď užitečná.
Držím palce, přeji hodně štěstí Vám i příteli.
Kdykoli napište, Amrit Sen.