Pervitinem ke světlým zítřkům
Nespavec
Užívám pervitin během posledních let při zkouškách na VŠ. Minimálně ve dvou případech už mě zachránil od vyloučení ze školy, když mi dal sílu a hlavně schopnosti pokračovat navzdory tomu, že šance na úspěch po střízlivém a realistickém zhodnocení situace byly naprosto nulové. Teď v posledním semestru (už prodlužuji bakaláře o rok, takže není, kam ustupovat) to vzhledem k počtu předmětů vypadá tak, že jestli mám mít jakoukoliv šanci na úspěch, budu jej muset nasadit mnohem dříve (takže abstinenční příznaky jako únava a deprese po vysazení na začátku prázdnin budou trvat o to déle).
Vím, že jsem na tu školu nikdy chodit neměl, protože na ní, jak se ukázalo, zřejmě nemám dostatečnou přirozenou inteligenci ani talent (pro orientaci - jedná se o technický obor na škole typu Matfyz), nicméně teď v posledním semestru už by bylo vhodné ji dokončit - a vyhnout se tak nutnosti platit desítky tisíc za další rok Bc. studia (mám maturitu z gymnázia, takže nepřipadá v úvahu nedokončit VŠ) a především pak oprávněnému pohrdání a opovržení ze strany rodiny a příbuzných, před kterými jsem si vždy dával záležet na tom, abych vypadal perspektivně.
Jaký postup mi doporučujete? Já upřímně doufám, že do konce května vypukne 3. světová válka a rozšíří se na území ČR, nebo že mi zemřou rodiče i všichni blízcí příbuzní, abych nemusel nikomu trapně vysvětlovat, proč jsem nebyl schopný po 4 letech dokončit vysokou školu. To ale bohužel není příliš pravděpodobné, takže bych se měl snažit školu dokončit. Bez drog na učení nemám sebemenší šanci a s nimi asi záleží na způsobu užívání. S užíváním po dobu v řádu měsíců ovšem zatím nemám zkušenosti. Na pervitin velmi rychle vzniká tolerance, což jde (jak jsem zjistil) zpomalit současným užíváním cholinergních látek, např. piracetamu. Dále bude nutné se vyhýbat déle působícím látkám, které utlumují účinek stimulantu - problém představují např. benzodiazepiny, používané při minulých zkouškách. Otázka je, jak si zajistit dostatečný spánek - přílišná spánková deprivace je také kontraproduktivní. Je to zkrátka netriviální problém...

Odpověděl: Amrit Sen
Nespavče zdravím Vás,
Díky za důvěru a upřímnost. Máte bezesporu naloženo, díky komu a čemu, nechám stranou, ať to zní sebehůř, možná, že pro Vás bude lepší, školu nedokončit.
Podle toho, jak situaci popisujete, je dokončení studia, s drogami, nebo bez nich, nejspíš neuskutečnitelné.
Doporučuji Vám, si už nepřikládat, připustit si realitu a přiznat si Váš stav. Tedy, že máte, kromě problémů, které mají možná kořeny v minulosti, dospívání, dětství, problém s drogami. Chápu, že Vás děsí konfrontace s rodiči, té se ale, rovněž nevyhnete. Nést důsledky svých činů a rozhodnutí, stejně, jako přiznání sobě i blízkým, jsou kroky, které když obejdete, připravíte se o šanci cokoli pozitivním směrem změnit.
Přemýšlet jak problémy "vykrýt", "překlenout", jinými látkami, je past a cesta do pekel. Mohl bych se konkrétněji rozepsat, ale pojďme se věnovat užitečnějšímu.
Nejlepší, co v tuto chvíli můžete udělat, je kontaktovat odbornou podporu a pomoc, domluvit si telefonicky co nejdříve termín schůzky s pracovníky některé služby v okolí a dosahu, která pracuje s uživateli návykových látek. Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Nesejde na tom, jestli zkusíte adiktologickou ambulanci, kontaktní centrum, AT poradnu, nebo podobný typ služby. Může jít o zcela nezávazný pohovor, konzultaci. Nikdo Vás nebude k ničemu přemlouvat, natož do čehokoli nutit, se vším respektem k Vaší osobě i životnímu stylu, který jste si vybral. Získáte pochopení, podporu, pomoc, užitečné informace a zasloužený obdiv, že jste dokázal přijít sám.
Jsme v kontaktu s mnoha lidmi, jejichž příběhy se v určité životní fázi, tomu Vašemu, velmi podobaly. Nyní, už dlouhodobě, žijí spokojený, šťastný život, v dobrých vztazích s rodinami, partnery, kolegy, studenty, s okolím i sebou samými.
U řady z nich, byl klíčovým momentem, který významně ovlivnil a pomohl nastartovat proces změn, kontakt s odbornou službou.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení, vlídní profesionálové, doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit. Konkrétní kroky k tomu, abyste dokázal vystoupit nejen z bludného kruhu užívání drog, ale i z života, který k nim vedl a vede. Uleví se Vám. Dozvíte se, jak komunikovat s rodiči, jak si hájit prostor, na který máte nárok, ale i co můžete udělat pro příjemnější, bezpečnější a únosnější atmosféru ve vztazích.
Nemyslím si, že jeden rozhovor s odborníkem vyřeší vše, jako mávnutím kouzelného proutku, že bude po problémech. Předpokládám, že ani Vy ne. Můžete si ale sjednat průběžnější konzultace, abyste byl pevnější v kramflecích a věděl, jak reagovat v situacích, které přinese čas. Případně se můžete domluvit na nejvhodnější formě terapie, na postupu k úzdravě. Případná zakázka bude jen a pouze, na Vás. Počítejte s tím, že pokud byste měl dosažená pozitiva dlouhodobě udržet a rozvíjet, prohlubovat je, bude třeba Vašeho poctivého úsilí, půjde o běh na delší trať. Rozhodující nebývají sedmimílové kroky, ale sled menších kroků a krůčků, podpořených vytrvalostí, které se můžete, s podporou naučit, nebo ji v sobě najít a rozvinout.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na šikovné odborníky a kvalitní bezplatné služby, obratem pošleme.
Jak je, podle oblasti a typu, můžete vyhledat sám, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice "Kontakty"http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Dejte se dohromady a s odstupem, až budete v kondici a fit, tedy "na svých", se svobodně rozhodněte, co dál, jestli, a co studovat, kam směřovat. Bez zatížení rodičovskými představami, za vlastními sny a touhami.
Není všem dnům konec, naopak. Život, ten skutečný a opravdový, máte před sebou.
Budeme rádi, když dáte vědět, jak Vám je, jak se situace vyvíjí, jestli Vám byla odpověď užitečná. Kdykoli napište, jsme tu pro Vás, myslete i na to, že není nad osobní kontakt.
Splňte si své sny, máte tu možnost...
Přeji hodně štěstí, Amrit Sen.