Extaze a nootropika
Edmunihen
Dobry den, lze pri uzivani nootropik (konkretne piracetamu) jen ciste z duvodu podpory pameti pri uceni, jinak zdravy, mlady clovek, rekreacne uzivat extazi? Cca 1x za 1-2 mesice. Popr. ma nootropikum smysl i pri vycerpani synapsi po uziti extaze? Pokud ano, je z nootropik piracetam prave na pamet a na tuto kombinaci nejvhodnejsi? Dekuji

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
mechanizmus účinku piracetamu není zcela specifický. Obecně lze říci, že obnovuje strukturu proteinu a memrán, tím je zajištěna jejich funkčnost a stabilizace membrány. Jeho účinky lze rozdělit na dvě skupiny - neuronální a vaskulární. Neuronální účinky jsou zodpovědné právě za posílení neuronální transmise a zlepšení kognitivních funkcí atd. Vaskulární účinky jsou zodpovědné za změnu fyzikálních (reologických) vlastností krve a to zejména na agregaci a koagulaci a účinky na cévy.
Každopádně, piracetam v podstatě nemá interkační potenciál, tudíž z tohoto hlediska není kontraindikace k jeho užívání při užívání MDMA. Nicméně není možné brát jeho užívání jako léčbu po intoxikaci MDMA a tak trochu alibisticky si říkat, že "je to v pohodě", protože se nemůže nic stát, když užíváte MDMA a "samoléčíte se" po té piracetamem.
Jednoduše, pokud se rozhodnete užívat návykové látky jako MDMA, je nutné počítat i s negativními následky jejich užívání. Samozřejmě užíváním piracetamu nic nezkazíte.
Stačí to takto? Je to srozumitelné?
S pozdravem
Dr. Zbyněk Oktábec