Pervitin
Kempas3010
Dobrý den od března beru pervitin ne nitrozilne poprvé jsem si dal pervitin v březnu 2016 když jsem neměl lehké obdobi a nic se mi nedařilo v tu dobu jsem trpěl panickou úzkosti a bral jsem neurol a asentru nedokázal jsem bez neurolu fungovat , jednoho večera jsem sel s kamarádama na diskotéku a dostal se ke Mé pervitin bál jsem se toho ale dal jsem si fakt male mnozstvi od Te chvíle mi zmizeli veškeréh úzkosti a byl jsem zase normální ale jak to tak bývá nebylo to naposled pervitin Tim ze mi pomohl od úzkosti se mi zalíbil nebo nevím jak to říct a dával jsem si třeba jednou za 2 měsíce pak treba po měsíci pak po 14 dnech poslední 2 měsíce každý týden a zda se mi že se mi skrz pervitin vrací z pět úzkosti a mam z toho i další stavy jako pichani u srdce,dušnost atd chtěl bych poradit jak přestat a ještě se zeptat jak rychle v muže poškodit orgány atd vím že záleží na ruznych věcech ale aspoň cca Děkuji za odpověd

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás,
rozumím tomu, že Vás začíná pervitin poněkud znepokojovat. Píšete, že jste si ho dal poprvé před necelým rokem, kdy jste měl nějaké krizové období. Předpokládám, že když jste bral Asentru (antidepresiva) a Neurol (anxiolytika), tak že jste v té době kvůli panickým atakám navštívil psychiatra. V té době jste se dostal k pervitinu, a od té doby ho berete - zpočátku jednou za měsíc nebo za dva, v poslední době už každý týden. Vrací se Vám opět ty psychické potíže, které pervitin původně mírnil...
Pervitin dokáže v prvních momentech zázračně zvednout sebevědomí, takže chápu, že pokud jste tehdy bojoval s depresí a úzkostmi, že to mohla být vítaná vzpruha. V tom je bohužel taky to skryté nebezpečí pervitinu, protože pak má člověk tendenci brát ho častěji, ale ty úžasné stavy jako na začátku už se nějak nedostavují nebo se dostavují méně, a spíš přichází psychické vyčerpání, a ty deprese a úzkosti. Které ve výsledku pervitin samozřejmě neřeší, ale výrazně zhoršuje. V tuhle chvíli bych se asi zabývala spíš důsledky na Vaší psychiku. Pervitin má pochopitelně vliv i na Vaše fyzické zdraví, nicméně bez znalosti Vašeho zdravotního stavu těžko posoudit, jaký to mohlo mít dopad. Obyčejně k nějakému zásadnímu poškození dochází až po několika letech intenzivního užívání, ale samozřejmě není možné vyloučit nějaké náhlé zdravotní potíže (pervitin zvyšuje riziko křečí, zvyšuje krevní tlak a může dojít k nějakým kardiovaskulárním potížím...). Psychiku to v tuto chvíli může možná ohrozit více, zejména s ohledem na Vaši anamnézu. Pervitin dokáže způsobit rozvoj (či zhoršení) deprese, úzkostí, paranoidních myšlenek, může dojít až k rozvoji toxické psychózy (stav podobný schizofrenii, který je vyvolaný užíváním drogy)... Obyčejně následky po nějaké době abstinence spontánně odezní, ale může dojít i k tomu, že se pak člověk dlouhodobě potýká s psychickými potížemi, které pervitin vyvolal či zhoršil již existující.
Myslím, že je nanejvýš rozumné uvažovat o tom, že byste s tím přestal. Bohužel neexistuje žádná zázračná rada, kterou bych Vám mohla takto přes internet dát. Obecně se dá říct několik doporučení, a to, přestat se stýkat s lidmi, kteří pervitin berou, přestat chodit na místa, která máte s pervitinem spojená nebo kde se dá pervitin sehnat, pokusit se stanovit si nějaký pevný denní režim (každý den si naplánovat), zkusit se věnovat i aktivitám, které jste teď třeba v poslední době opustil (filmy, sport, výlety), i když Vás to ze začátku třeba nebude bavit a bude Vám to připadat nudné... Váš mozek si bude muset zase zvyknout na mírnější režim bez umělých stimulů typu pervitin, a nebude se mu do toho chtít, bude to chtít asi trochu přemáhání. Není taky úplně vhodné nahrazovat to jinými látkami, třeba marihuanou nebo alkoholem. Tím riskujete, že pak např. pod vlivem alkoholu neovládnete chuť si dát pervitin, navíc ani tráva ani alkohol Váš psychický stav patrně nezlepší.
Nevím, zda léky dosud berete a k lékaři chodíte... počítám, že pokud ano, tak asi o Vašich experimentech s perníkem neví. Napadá mě, zda byste byl ochoten mu o tom říct, pokud mu důvěřujete a mít v něm nějakou odbornou podporu. Případně Vám můžu dát kontakt na někoho z kolegů psychiatrů, kteří se věnují lidem, co mají jednak nějaké psychi(atri)cké potíže a jednak potíže s návykovými látkami. Určitě by se Vás rádi ujali - nemusíte se obávat, že by Vás někdo nějak odsuzoval a že byste se setkal s nějakým zbytečným moralizováním. Mohl byste pak konzultovat jak ty potíže s pervitinem, tak ty předchozí i současné psychické potíže a případnou medikaci.
Když mi napíšete, odkud jste a kolik je Vám let, tak bych Vám mohla někoho vhodného doporučit, na koho byste se mohl bez obav obrátit.
Pokud jste z Prahy, můžete se obrátit na kolegu psychiatra MUDr. Jakuba Minaříka z Kliniky adiktologie,
jakub.minarik@vfn.cz, telefon 224 96 82 60. Klidně mu můžete zavolat a domluvit se s ním na schůzce, občas mu takhle někoho, kdo píše prostřednictvím Drogové poradny, posílám.
Zatím přeji hodně štěstí.
Bára Orlíková