Mama a alkohol
Koksi
Dobry den, chci se zeptat. Moje mama pije kazdy den, pokaždé kdyz prijde z prace sedmicku vina (nekdy i litr). Trpí depresema a bere na to leky. Da se hovořit o alkoholismu? Jsem uz z toho zoufala. Furt ji rikam, ze by se mela jit lecit, ale vzdy si najde nejakou výmluvu. Strasne me to stve. Schovává si prázdné flasky různé po bytě a mysli si, ze jsem asi uplne debilni a nevim, ze pije. Nijak se tim netají. Ale i kdyz vi, ze ja vim, ze pije i tak je schovává. Jak ji mam uz donutit, aby si nekam zasla. Parkrat o tom mluvila, ale řešila to snad jen jednou. Psychiatricka ji doporučila nejake leky které nehradi pojišťovna a jsou strasne drahy. Pry zahání chut na alkohol. Jelikoz jsou drahé, mama si je nekoupila. A opet se to přestalo resit. Chodi normalne do prace, funguje tak jak ma. Nezanedbava ani me (je mi sice 22) ale ani segru ktery je 10. I tak mi to vadi. Nechci aby pila. Obcas si jeste do toho zahuli a to mam vzdycky chut ji srazit ze schodu. Mam v sobe nenávist vůči ni a co dela. Ze je v tomhle strasne nezodpovedna. Mne je 22 a z alkoholu a drog mam opravdu respekt. Nikdy jsem se nenapila kdyz jsem mela stres. Bojim se ale ze jednou dopadnu jako ona. Bohuzel i muj táta dříve pil, ale uz nepije vubec. Poradíte mi jak ji donutit aby s tim vsim přestala? Vim, ze musi chtit sama. Ale s ni se neda ani rozumne o tom bavit, protoze nechce. Dekuji za odpověď

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
donutit někoho ke změně, když nechce, je bohužel strašně těžké. Na druhou stranu, obvykle se najde nějaký způsob, jak na blízkého člověka tlačit a působit tak, aby mu v závislosti bylo čít dál nepříjemněji. Pokud Vaše máma pije tolik, kolik píšete, pak není celkem pochyb o tom, že se o závislost jedná. Mluví pro to i schovávání lahví a snaha už několikrát problém řešit.
Nejlepší by bylo, kdybyste se spojila ještě s někým dalším, třeba právě s tátou, a ideálně spolu vyhledali osobně některou z poraden, kde pomáhají rodinám uživatelů. Tam by bylo možné probrat celou situaci podrobněji a snad by se přišlo na nějaký způsob, jak mámu přesvědčit, že změna je potřeba.
Pokud byste měla zájem, můžeme se domluvit na konzultaci v pražské Poradně pro rodiče, která funguje bezplatně, a když budete chtít, pak i anonymně. Více o našem zařízení najdete na http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html- Je možné objednat se telefonicky, mailem, nebo přímo zde prostřednictvím poradny, když napíšete, jaké jsou Vaše časové možnosti.
Pokud je to pro Vás daleko a nevíte, kam se obrátit u Vás v okolí, napište prosím nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
S pozdravem
Jana Žáková (Justinová)