únava
marsi
Dobrý večer, syn, který šňupal nebo kouřil pervitin osm let se snaží přestat. Je to teprve čtrnáct dnů, kdy má test čistý. Ale pořád se potkává s přáteli, kteří berou. Myslím,že to takhle nemůže zvládnout, ale tvrdí, že ano.Neumí si najít nové přátele. Je také bez práce a říká, že zatím není schopen někam pravidelně docházet, že není schopen ráno do práce vstát. Je možné, že je stále tak unavený, že prospí půl dne? Snažím se mu věřit, ale mám strach. Jak dlouho to může trvat než bude schopen pracovat?

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Pokud syn vysadil pře 14ti dny, je únava (až vyčerpanost) zcela na místě. Vysazení pervitinu není příjemný stav a nehrozí žádný dramatický abstinenční syndrom jako například u látek opiátového typu, kde vysazení je opravdu po fyzické stránce komplikované a provází jej plno somatických potíží. Ale vyčerpanost (kor po 8mileté kariéře) není nic neobvyklého. S podobnou délkou užívání se většinou naši klienti léčí cca jeden rok v terapeutických komunitách a až posléze jsou zapojeni do běžného života se všemi povinnostmi, co k životu dospělého člověka patří...
Pervitin je stimulant, takže po jeho vysazení následuje velká únava, až celková vyčerpanost. Veškeré užívání drog je vždy velkým a nepřirozeným zásahem do organismu a to včetně psychiky. Je třeba dostat tělo, ale i zmíněnou psychiku opět do rovnováhy. Je třeba si dostatečně odpočinout, doplnit vitamíny a minerály, dodržovat pitný režim (ne alko, ne coca-colu, ne enerdy drinky), vyváženě se stravovat, postupně dostávat tělo opět do kondice.
Co se týče psychiky, mohou se projevit emoční propady, neklid, nervozita, úzkost, celkové rozlady nálad (syn může zkusit popíjet bylinné čaje/meduňka).  Na pervitin vzniká především silná psychická závislost. Dá se tedy předpokládat, že se budou v různých intenzitách a frekvencích dostavovat chutě na další užití. Je dobré s nimi počítat, nezaleknout se při prvním pocítění chutě, vydržet to a nechat odeznít. Je to stav, který stejně jako přišel, zase odejde. V těchto momentech by bylo vhodné, aby se syn zaměstnal nějakou činností, snažil se odvést myšlenky jinam. Proto je více než rozumné přehodnotit výběr přátel a vůbec lidí, se kterými se bude v příští době stýkat, jelikož udržet abstinenci mezi lidmi co něco užívají je prakticky nemožné a vždy je to jen otázkou času, kdy osoba, která se o abstinenci pokouší, selže...ale dle toho co jste psala, je Vám to asi víc jak jasné, vnímáte to na rozdíl od syna, dobře.
Dále bych doporučila, aby se syn zbavil se všeho, co k drogové minulosti patří a zbytečně si tím nevyvolával vzpomínky. Nesledoval filmy s drogovou problematikou, neprohlížel fotografie, nekontaktoval lidi z drogového prostředí, neposlouchal hudbu spojenou s užíváním atd...
Úplně nejrozumnější je využít odbornou pomoc. Dnes již existují i jiné formy péče, neznamená to, že se nutně musí syn někam nechat zavřít. Může se dojít někam poradit, promluvit si o tom co prožívá, možná by se poté v tom co se s ním děje a ještě nějaký čas bude dít, lépe orientoval a možná by se mu pak i lépe zvládali rizikové situace.
Kontaktní centra pro uživatele drog nabízí poradenské služby bezplatně, nezávazně, lze přijít kdykoliv během provozní doby bez objednání a není třeba se něčím prokazovat, může tedy služeb využít zcela anonymně.
Kontaktní centrum White Light
Doubravská 122/5
(Zařízení se nachází v Teplicích v části Trnovany (u Červeného kostela)
Teplice
Telefon: 417 530 788, 602 414 911
Email: kc-teplice@wl1.cz
Provozní doba:
Po 9.00 - 17.00 hod.
Út  9.00 - 16.00 hod.
St  9.00 - 16.00 hod.
Čt  9.00 - 17.00 hod.
Pá 9.00 - 16.00 hod.
Více informací zde: http://www.wl1.cz/teplice.html
Dále info pro Vás, jakožto rodiče: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Ve výše zmíněném zařízení se můžete poradit i Vy sama, i bez ohledu na to, zda syn o využití odborné pomoci uvažuje či ne. Kontaktní centra pro uživatele drog, poskytují anonymní, bezplatné a nezávazné poradenské služby i rodinným příslušníkům a dalším blízkým osobám, nebojte se na kolegy obrátit. Nejenom, že se poradíte, ale bude to pro Vás i podpora, lehká situace to zrovna není...
Pokud mohu doporučit, poradenství v osobním kontaktu bych neodkládala, ale je to samozřejmě na Vás.
Zdali se budete potřebovat na něco doptat, tak neváhejte napsat kdykoliv znovu.
Přeji dostatek sil, Vám i synovi!
Mějte se fajn, MK
P.S. ve skryté poznámce jsem si až teď (bohužel, omlouvám se) všimla, že Káčko již navštěvujete. Určitě udržujte kontakt, je dobře, že jste se na K-centrum obrátila. Tak se oba držte!!! MK